AMSTERDAM - De kredietcrisis heeft in het derde kwartaal van dit jaar nog geen invloed gehad op de advertentiemarkt. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerde meting van de mediabestedingen door onderzoeksbureau Nielsen Media Research.

Nielsen verwacht dat de invloed van de crisis op zijn vroegst in het huidige kwartaal zichtbaar wordt. De financiële crisis heeft nu vooral invloed op het wel of niet kunnen doen van investeringen door bedrijven. "De geschiedenis wijst uit dat, met enige vertraging, een daling van de bedrijfsinvesteringen wordt gevolgd door dalende mediabestedingen", aldus Nielsen.

In het derde kwartaal stegen de mediabestedingen met 4,8 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werd bijna 1,4 miljard euro uitgegeven aan reclame.

Internet
De onderzoekers zagen een verschuiving van adverteren in dagbladen en publiekstijdschriften naar radio, internet en folders. De advertentie-uitgaven aan bladen en de tijdschriften daalden met 1,7 procent tot 191 miljoen euro. Bij vaktijdschriften was de daling nog sterker, 3,6 procent tot 43 miljoen euro.

Radio (plus 14,6 procent) en internet (plus 16 procent) maakten de grootste sprongen. In totaal werd 120 miljoen euro uitgegeven aan radiospotjes en 57 miljoen euro aan internetadvertenties.

Unilever
In het jaar tot nu toe gaf was- en voedingsmiddelenproducent Unilever het meeste uit, bijna 187 miljoen euro. Dat is 9 procent meer dan vorig jaar. Telecombedrijf KPN en Unilevers concurrent Procter & Gamble gaven respectievelijk 83 miljoen en 63 miljoen euro uit.