AMSTERDAM - De vraag naar goedkope auto's in landen als China en India wordt door de financiële crisis versterkt in het westen. Ook de producenten van grotere auto's moeten steeds meer op de kosten gaan letten, stelt adviesbureau Roland Berger donderdag.

Westerse autofabrikanten worden momenteel links en rechts ingehaald, waarschuwt Roland Berger: "De huidige recessie en de impact ervan dwingt des te meer tot nadenken over de productstrategie op lange termijn." Volgens de consultants kunnen automakers 30 tot 45 procent goedkoper produceren.

Meer auto
De adviseurs komen in een onderzoek naar de auto-industrie tot de conclusie dat fabrikanten 'meer auto voor minder geld' moeten gaan leveren. Naast de onrust op de financiële markten wordt de wereldwijde automarkt steeds meer een vechtmarkt, terwijl de kosten door strengere milieu- en veiligheidseisen steeds meer oplopen. De vraag naar betaalbaardere auto's wordt nog verder aangewakkerd door hoge brandstofprijzen.

De grootste uitdaging voor westerse fabrikanten is goedkopere auto's te produceren, zonder het merk en de reputatie aan te tasten. "Ze moeten hun producten waardevoller, maar tegelijkertijd ook goedkoper maken om te kunnen concurreren met opkomende fabrikanten uit het Verre Oosten," bepleit onderzoeker René Seyger.

Nano
Automakers in China en India zijn steeds succesvoller met hun relatief goedkope auto's. In India heeft producent Tata momenteel grootse plannen met zijn zeer goedkope Nano. De auto moet voor zo'n 100.000 roepies over de toonbank gaan, ongeveer 1750 euro. In China timmeren merken als Geely, Chery en Great Wall hard aan de weg.

Ondertussen ervaren westerse autofabrikanten dat de consument zijn hand steeds vaker op de knip houdt. De Duitse merken Opel en Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz kampen met tegenvallende verkopen en vervroegen dit jaar hierdoor de traditionele kerstsluiting. Bij Daimler wordt de productie medio december waarschijnlijk voor een maand stilgelegd, zo werd zondag bekend.

De geplaagde Amerikaanse autoproducenten General Motors (GM) en Chrysler gaan flink in hun personeelsbestand snijden. Het zwaar verlieslatende Chrysler schrapt nog dit jaar tot vijfduizend banen om kosten te besparen.