BRUSSEL - De Europese auto-industrie is een flinke stap dichterbij het verkrijgen van een lening van 40 miljard euro. De Duitse EU-commissaris Günter Verheugen (industrie) steunde het plan en stelde dat de Europese Investeringsbank (EIB) de aangewezen instelling is om het geld te verstrekken.

De koepelorganisatie van de Europese autofabrikanten ACEA vroeg onlangs om de lening tegen gunstige voorwaarden om met het geld meer milieuvriendelijke auto's te ontwikkelen. Autoproducenten in de Verenigde Staten kregen vorige maand van de Amerikaanse overheid al een krediet van 25 miljard dollar voor de ontwikkeling van schonere technologie. De Europese autofabrikanten vinden het logisch dat Europa dan ook iets doet voor zijn autoproducenten.

Verheugen is dus gewonnen voor dat idee en volgens hem heeft het ook de sympathie van zijn collega-EU-commissarissen en van de EU-landen. Die moeten er nog wel mee instemmen. De Franse president en huidige EU-voorzitter Nicolas Sarkozy brak twee weken geleden al een lans voor hulp aan de auto-industrie, die door de financiële crisis en strengere milieueisen onder druk staat.

Verheugen
Verheugen pleitte woensdag na overleg met de autobouwers in Brussel voor belastingvoordelen voor kopers van milieuvriendelijke auto's en premies voor wie zijn oude vervuilende auto laat slopen. De ACEA wil auto's ouder dan acht jaar van de weg halen en laten slopen om ze te vervangen door nieuwe, zuinigere modellen.

Milieuorganisaties reageerden zeer teleurgesteld op het voorstel van Verheugen. Koepelorganisatie T & E stelt dat het ongelooflijk is dat de auto-industrie na vijftien jaar lobbyen tegen wetgeving voor energiezuinigere motoren nu om geld aanklopt om zuinigere auto's te ontwikkelen.

T & E vindt dat er geen cent publiek geld naar de autofabrikanten mag. "In plaats van te voldoen aan de vraag naar auto's die minder schadelijke stoffen uitstoten, willen de autobouwers de belastingbetaler uitmelken", zegt ook Greenpeace.