AMSTERDAM - De supermarkten in Nederland staan vanaf donderdag in het teken van 'eerlijke' producten. Producten met een fairtradekeurmerk, zoals chocolade van Tony Chocolonely, Fair Trade Original of Oké fruit, staan in de schijnwerpers.

De promotie wordt voor de tweede keer gehouden en sluit aan bij de ambities van de verschillende supermarktketens zelf.

Consumenten die fairtradeproducten kopen kunnen ervan uitgaan dat de artikelen duurzaam zijn geproduceerd. De producenten uit ontwikkelingslanden krijgen een goede prijs voor hun goederen en worden geholpen bij het uitvoeren en optimaliseren van hun business.

Schril
Hoewel de bekendheid van deze producten toeneemt, steekt het aanbod van fairtrade-producten in Nederland schril af bij een land als Groot-Brittannië. Met name het assortiment in supermarkten loopt nog achter. Verschillende ketens hebben concrete doelstellingen geformuleerd over 'eerlijke' handel en duurzaamheid. Daarmee spelen ze in op de vraag van consumenten die bewuster en gezonder eten en bovendien de voorkeur geven aan kwaliteitsproducten.

Jumbo Supermarkten heeft de meest concrete ambitie geformuleerd. In 2010 moet 10 procent van het assortiment fairtrade te zijn. Het concern heeft nu alleen nog verse fairtradeproducten onder het eigen merk, maar verkoopt wel veel andere fairtrademerken.

Branchegenoten Albert Heijn en Super de Boer hebben onder een eigen label producten die volgens de principes van fairtrade zijn gemaakt. Het gaat om zowel vers als koffie en thee. Super de Boer wil bovendien gestaag zijn huismerkartikelen verduurzamen. Ook prijsvechter Lidl heeft onder het eigen merk Fairglobe fairtradeproducten in de schappen staan.

Tevreden
Het is de vraag of Nederlandse consumenten zitten te wachten op meer fairtradeproducten in de schappen. Uit recent onderzoek van Deloitte blijkt dat negen van de tien Nederlanders tevreden zijn met het huidige assortiment in supermarkten. Dit percentage lag vorig jaar op 66 procent. Slechts een op de tien Nederlanders wil meer keuze van 'eerlijke' producten in supermarkten. Daar komt bij dat twee op de vijf Nederlanders de producten te duur vinden.

Volgens onderzoeker Marcel Temminghoff van marktonderzoeksbureau GfK is er wellicht sprake van "een stukje verzadiging". Daarnaast kan het tegenvallende economische tij de belangstelling en koopbereidheid bij consumenten verminderen. "Als men niet echt overtuigd is, kunnen de hogere prijs voor fairtradeproducten en het economisch tij een soort blokkade opwerpen." Afgezien van de idealistische consument die de producten toch wel koopt, is 'eerlijkheid' erg afhankelijk van de economische ontwikkelingen, aldus Temminghoff.

Toch denkt de onderzoeker dat de belangstelling alleen maar groter zal worden omdat er steeds meer aandacht is voor duurzaam ondernemen. "Duurzaamheid is een complex begrip geworden, van het omgaan met energie tot ook biologisch telen. Maar duurzaamheid is een blijvend thema en dus fairtrade ook. En de supermarkt is en blijft de centrale aankoopplaats."