AMSTERDAM - Sinds het begin van de economische crisis heeft de zakelijke sociale netwerksite LinkedIn een kwart meer inschrijvingen binnengekregen en zijn de gebruikers actiever geworden. Volgens The Guardian zou het vooral gaan om bezorgde werknemers die hun netwerk op orde willen houden.

LinkedIn, dat vorige week een investering van bijna 23 miljoen dollar binnensleepte, schrijft de toename in het aantal inschrijvingen toe aan de tegenvallende economische situatie. "Behalve een aanzienlijke groei van het aantal inschrijvingen constateren we de afgelopen twee maanden ook een toegenomen activiteit van onze bestaande gebruikers", zegt Kevin Ayres, de Europese baas van de netwerksite.

Volgens Ayres groeide LinkedIn in de lente en zomer met ongeveer een miljoen nieuwe gebruikers per 20 dagen. Sinds het begin van de crisis met de onttakeling van de Lehman Brothers-bank medio september kwamen veel werknemers van financiële dienstverleners en sommige mediabedrijven op straat te staan.

Inschrijvingen
Het aantal nieuwe inschrijvingen op de site groeide in deze periode tot 1 miljoen per twee weken, zegt Ayres. LinkedIn zegt wereldwijd 30 miljoen gebruikers te hebben, van wie er zo'n 7 miljoen in Europa wonen.

De afgelopen twee maanden is ook de huidige gebruikersgroep 15 procent actiever geworden met het uitnodigen van mensen in hun netwerk. Ook is het aantal aanbevelingen voor nieuwe leden met 14 procent gestegen.

Crisis
LinkedIn verdient aan het plaatsen van vacatures, het verlenen van premiumdiensten, advertenties en de bedrijfsdienst Recruiter. Volgens Ayres is zijn site niet getroffen door de crisis, omdat de adverteerders geïnteresseerd blijven in het bereiken van de hoogopgeleide doelgroep. De beoogde voorspelling van tussen de 75 en 100 miljoen dollar jaarinkomsten blijft dan ook overeind.