AMSTERDAM - Voetbal21 is een nieuwe website waar alle 55 competities van het betaalde en amateurvoetbal in Nederland samenkomen. De initiatiefnemers hopen de miljoen geregistreerde KNVB-voetballers te stimuleren om foto's, video's verslagen, doelpunten en uitslagen te publiceren.

Voetbal21 wil zich profileren als een soort Hyves voor amateurvoetballers.

Na een initiële proef met vier competities bleken veel voetballers voor de nieuwe site warm te lopen. Volgens mede-oprichter Marc de Hond had zo'n tachtig procent van de spelers in die competities zich na zes weken aangemeld, waarna ze begin oktober 2008 de website lanceerden. De concurrentie staat intussen ook niet stil. "Twee dagen na onze lancering bracht KNVB naar buiten na de winterstop met een soortgelijk platform te komen."

Investeerder
Voetbal21 is opgebouwd met het geld van een anonieme investeerder en de site is ontwikkeld in Nederland en de Filipijnen. De Hond:"De investeerder heeft eigenlijk tot de lancering geïnvesteerd, maar we hebben nog genoeg over om de komende tijd verder te gaan."

Opvallend is dat Jack van Gelder een grote rol speelt in de reclamefilmpjes op de website. De Hond:" Ik ben sinds mijn negende de beste vriend van zijn zoon dus hij was wel te porren voor een middagje filmen. Hij was zelfs bereidt om in zijn ochtendjas op de bank te gaanzitten en zo hebben we Jack nog nooit op tv gezien."

Sponsoring
Het verdienmodel van voetbal21 is gebaseerd op sponsoring van de clubpagina's. "We gaan banners op de site plaatsen waar de clubs aan gaan meeverdienen. Zij krijgen 25 procent van de inkomsten van banners die bij hun op de site staan."

De Hond benadrukt dat het komende jaar in het teken staat van het bereiken van een kritische gebruikersmassa. "100.000 leden zou een mooie mijlpaal zijn." Als het principe en de site werkt verwacht De Hond het concept uit te kunnen rollen naar andere sportcompetities, maar ook naar het buitenland.