RIJSWIJK - De gevolgen van de kredietcrisis voor de reële economie worden snel zichtbaar. Wereldwijd zetten grote ondernemingen in verscheidene bedrijfstakken de afgelopen weken het mes in hun winstverwachtingen voor dit jaar.

Aankondigingen van ingrijpende kostenbesparingen, vaak met ontslagen als gevolg, zijn aan de orde van de dag. De autosector moet het tot dusver het meest ontgelden.

De branche kampt al langer met een dalende vraag naar nieuwe auto's door de hoge brandstofprijzen. Nu slaat ook de dreigende recessie toe. Veel fabrikanten hebben al productieverlagingen en andere bezuinigingen aangekondigd om de gekelderde vraag het hoofd te bieden.

Productie
Het Franse Peugeot Citroën liet vrijdag weten dat het de productie in het laatste kwartaal van 2008 met bijna een derde terugschroeft. Concurrent Renault, dat donderdag een winstalarm gaf, zou volgens Franse media zelfs overwegen zijn fabrieken in Frankrijk voor een of twee weken te sluiten. Grote autoconcerns in Duitsland, Japan en de Verenigde Staten kondigden al eerder soortgelijke maatregelen aan.

Producenten van consumentenelektronica zetten zich ook schrap voor een mogelijk langdurige periode waarin consumenten de hand op de knip houden. In Nederland kondigde Philips eerder deze maand bezuinigingen aan na een tegenvallende winst in het afgelopen kwartaal. Het Japanse Sony gaf donderdag een winstalarm en vrijdag kwam ook het Zuid-Koreaanse Samsung met sombere vooruitzichten.

Luchtvaart
De verwachte economische achteruitgang treft ook de luchtvaartsector. Zuinige consumenten stappen minder snel in het vliegtuig en ook bedrijven zullen waarschijnlijk gaan beknibbelen op vliegreizen. Air France-KLM gaf vrijdag een winstwaarschuwing en kondigde forse extra kostenbesparingen aan. Van de dalende olieprijs profiteren veel bedrijven nog nauwelijks omdat zij eerder al tegen een hogere prijs brandstof hebben ingekocht op de termijnmarkt.

Ook producenten van ruwe bouwmaterialen en grondstoffen halen de broekriem aan. Staalconcern ArcelorMittal kondigde vorige maand aan de productie te verlagen om in te spelen op de afnemende vraag en dalende prijzen. Het Brits-Nederlandse Corus, dat sinds vorig jaar eigendom is van Tata Steel, gaat eveneens minder produceren.

Olie
De stagnerende wereldeconomie zal vermoedelijk ook de vraag naar olie en aanverwante producten drukken. De organisatie van olieproducerende landen OPEC maakte vrijdag bekend de productie te verlagen om de recente val van de olieprijs af te remmen. Oliemaatschappijen als Shell, ExxonMobil en Chevron staan de afgelopen weken flink onder druk op de beurs.

Zelfs bedrijven die doorgaans beter in staat worden geacht een recessie het hoofd te bieden, omdat zij producten en diensten aanbieden die onder alle omstandigheden aftrek vinden, voelen de gevolgen van de crisis. De omzet van supermarktketen Albert Heijn bijvoorbeeld groeit nog wel maar minder sterk dan voorheen, maakte moederbedrijf Ahold vrijdag bekend.