BRUSSEL - Bedrijven kopen fors minder nieuwe bestelbusjes en vrachtwagens. De verkoop van commerciële voertuigen in de EU, Zwitserland, IJsland en Noorwegen was in september circa 9 procent lager dan een jaar eerder.

Het is al de vijfde achtereenvolgende maand dat de verkoop lager is dan dezelfde maand vorig jaar. Over de eerste drie kwartalen van het jaar is de verkoop 3,8 procent lager dan deze periode vorig jaar, meldde de Europese vereniging van autofabrikanten ACEA vrijdag.

Economie
De branchevereniging geeft de schuld aan de kredietcrisis en de gevolgen daarvan voor de echte economie. Deze week meldde onder meer truckfabrikant DAF banen te moeten schrappen in haar fabrieken in Eindhoven en België, omdat de bestellingen teruglopen.

Opmerkelijk is dat de verkoop van nieuwe bussen en touringcars wel fors toeneemt. Dit jaar zijn bijna 15 procent meer nieuwe exemplaren geregistreerd in de EU.

Verschillen
Tussen de EU-landen zijn er wel grote verschillen in de verkoopcijfers van vrachtwagens en bussen. In Oost-Europa is de verkoop van bestelbusjes en trucks bijvoorbeeld stabiel. In West-Europa komt de klap van de terugvallende economie veel harder aan. Hier daalt de verkoop van commerciële bedrijfsvoertuigen zelfs zo'n 10 procent.

Nederland vormt een grote uitzondering op de negatieve trend in West-Europa. In ons land is de verkoop van bestelbusjes in de eerste drie kwartalen juist ruim 9 procent hoger dan vorig jaar. Van zware vrachtwagens (meer dan 16 ton) zijn hier zelfs 25 procent meer nieuwe exemplaren op de weg gekomen.

Maar van het toenemend aantal nieuwe bussen in de EU merken passagiers in Nederland weinig: hier zijn juist ruim 18 procent minder nieuwe bussen op de weg gekomen. De Europese branchevereniging geeft geen reden voor deze cijfers.