AMSTERDAM - Supermarktconcern Ahold heeft vrijdag de markt positief verrast met de het in derde kwartaal gerealiseerde omzetcijfers.

Vooral de prestaties in de Verenigde Staten, waar het moederbedrijf van Albert Heijn iets meer dan de helft van zijn omzet draait, vielen analisten op. Daar lijkt Ahold erin te slagen met prijsverlagingen en een groter aanbod van huismerken koopjesjagers naar zijn winkels te lokken.

Albert Heijn
In Nederland nam de omzetgroei van de Albert Heijn-winkels af ten opzichte van voorgaande kwartaal. Hier voelt het concern de effecten van de economische teruggang. Maar de prestaties van het Nederlandse vlaggenschip overtroffen toch de verwachtingen van analisten.

Ahold was vrijdagmorgen de witte raaf onder de hoofdfondsen op een zeer negatief Damrak. Het aandeel stond 6,4 procent hoger, waar de AEX-index 7,6 procent in min stond.

Verbetering
"Het verbeterprogramma dat Ahold in de Amerikaanse ketens doorvoert, werkt", aldus een analist van effectenhuis Petercam. Het Nederlandse concern begon ermee in 2006 en hoopt het dit jaar af te ronden. "De vrijdag gepresenteerde cijfers geven vertrouwen over het succes van het programma en bovendien voor de omzetgroei in 2009."

De totale omzet voor Ahold kwam in het derde kwartaal uit op 5,8 miljard euro, 3,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet van Albert Heijn kwam uit op 2 miljard euro, 12,2 procent meer dan in het derde kwartaal een jaar eerder. Dit is wel inclusief de recent overgenomen C1000-winkels van branchegenoot Schuitema.

VS
In de Verenigde Staten boekten de Ahold-ketens Stop&Shop/Giant-Landover en Giant-Carlisle een omzet van respectievelijk 3,9 miljard dollar en 1,1 miljard dollar. Beide resultaten waren beter dan marktvorsers hadden verwacht.

Op 20 november wordt duidelijk of de omzetcijfers zich ook hebben vertaald in goede winstcijfers. "Met deze omzetten moet Ahold ook betere bedrijfsresultaten hebben behaald", aldus een analist van SNS Securities. Analisten wijzen erop dat Ahold dit keer niets heeft gezegd over mogelijke druk op de winstmarges.