AMSTERDAM - Reisorganisaties die klanten geen bescherming bieden bij faillissement worden binnenkort voor de rechter gedaagd. Dat maakt de consumentendienst, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, vrijdag bekend.

De Consumentenautoriteit wijst de reisbedrijven op de wettelijke verplichting van een of andere vorm van garantiestelling bij pakketreizen. Veel bedrijven voldoen volgens de organisatie al aan deze verplichting door hun lidmaatschap van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). Andere bedrijven geven zelf de garantie af dat de consument bij faillissement gecompenseerd en eventueel teruggevlogen wordt.

Vooraf
Marije Hulshof, directeur van de Consumentenautoriteit: "Het is gebruikelijk dat de consument de volledige reissom vooraf voldoet. Daarom heeft de wetgever bepaald dat de aanbieder van pakketreizen de consument beschermt tegen faillissement. Wij treden nu op tegen bedrijven die deze verplichting niet nakomen".

Dit jaar bleek uit onderzoek dat honderd reisbureaus geen garanties afgaven. De Consumentenautoriteit tikte deze bedrijven vervolgens op de vingers, maar "een klein deel" van deze groep - hoeveel precies laat de organisatie niet los - liet alsnog na een garantieregeling in te stellen.