BRUSSEL - De meeste Europeanen hebben amper voordeel van de vrije EU-markt voor elektriciteit en gas, die ruim een jaar geleden is ingesteld. Dat stelde de Europese Consumentenbond BEUC donderdag in een onderzoek.

Klanten hebben nog weinig of geen keuze uit aanbieders, kunnen moeilijk overstappen, krijgen onduidelijke rekeningen met onvergelijkbare tarieven en zien bovenal dat energie steeds moeilijker betaalbaar wordt.

Prijzen
"Bij de liberalisering van de energiemarkt is ons beloofd dat de prijzen zouden dalen. Maar het tegendeel gebeurde. We zien ze alleen maar stijgen", zei Monique Goyens, directeur-generaal van de Europese Consumentenbond, waarbij ook de Nederlandse Consumentenbond is aangesloten.

De bond meent dat de stijgende energieprijzen niet alleen komen door de duurdere olie, maar ook door een gebrekkige concurrentie. Goyens wil dat de EU-landen en Brussel dringend verbeteringen doorvoeren.

Zo hebben Griekenland, Estland en Portugal nog slechts één enkel elektriciteits- en gasbedrijf. Finnen en Denen hebben ook geen keuze voor hun gasleverancier.

Overstappen
Nederlanders hebben volgens de bond wel redelijk veel keuze; overstappen is ook niet zo heel lastig. De rekeningen zijn iets minder onduidelijk geworden en de compensatie voor storingen is bovendien netjes geregeld in Nederland.

Daarentegen moeten bijvoorbeeld Slovenen naar de rechtbank om een stroomstoring en schade te bewijzen. "Praktisch onmogelijk", oordeelt de Europese Consumentenbond. Polen krijgen zelfs nooit een vergoeding voor stroomstoringen korter dan zestien uur.

Lichtpuntje is voor de Europese consumenten dat er eigenlijk amper stroom- of gasstoringen zijn. Nederland en Oostenrijk staan aan de top met slechts zo'n half uur stroomonderbreking per jaar. Voor gas waren er zelfs geheel geen storingen in vijftien Europese landen.