DEN HAAG - De hogesnelheidstreinen zullen in Nederland pas in 2010 met 250 kilometer per uur kunnen rijden. Dat is zeker twee jaar later dan de bedoeling was.

Op het speciale hogesnelheidstraject (HSL) dat daarvoor is aangelegd, kunnen treinen vanaf volgend jaar wel langzamer rijden.

Minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) zal daarover dinsdag een brief sturen naar de Tweede Kamer, zo bevestigt een woordvoerder van het ministerie een bericht in De Telegraaf. Het uitstel komt door de late oplevering van de supersnelle treinen door het Italiaanse bedrijf Ensaldo Breda en omdat de Canadese treinenfabrikant Bombardier het nieuwe beveiligingssysteem niet eerder op orde krijgt.

Hoofddorp
De spoorlijn vanaf Hoofddorp naar het zuiden is sinds kort klaar en wordt getest. Waarschijnlijk kan HSA vanaf januari volgend jaar wel met een snelle trein gaan rijden tussen Amsterdam en Rotterdam. Deze trein kan 160 kilometer per uur rijden, 20 kilometer sneller dan de huidige intercity's.

Volgend jaar zomer kunnen mogelijk ook de Franse tgv's op het hsl-traject, maar ook die mogen dan niet harder dan 160. Vanwege het nieuwe beveiligingssysteem is het niet mogelijk treinen met verschillende snelheden op het tracé te laten rijden.

Door het uitstel bestaat volgens Eurlings de kans dat het hogesnelheidsbedrijf HSA (90 procent NS en 10 procent KLM) in de problemen komt. HSA moet vanaf nu gaan betalen voor het gebruik van de spoorlijn maar haalt daar niet genoeg inkomsten uit. Eurlings wil het bedrijf tegemoetkomen en zal binnenkort melden hoe hij dat denkt te doen.