AMSTERDAM - Google is een samenwerking aangegaan met Click Forensics, een klikfraude opsporingsbedrijf, een ontwikkeling die twee jaar geleden nog onmogelijk leek.

Voorheen klikte het niet bepaald tussen de twee bedrijven. Maar afgelopen donderdag bevestigde Click Forensics dat Google de elektronisch gegenereerde klikkwaliteitsverslagen afkomstig van Click's FACTr dienst in gebruik neemt.

Dat houdt in dat het proces van het documenteren van klikfraude en direct melden aan Google vereenvoudigd wordt voor adverteerders die gebruik maken van de FACTr dienst.

Aantijgingen
In het verleden waren de twee bedrijven als water en vuur. De ondernemingen discussieerden over de kwestie klikfraude en beiden dachten het gelijk aan hun zijde te hebben.

Google beschuldigde Click Forensics ervan dat het ongepast zaken deed en probeerde het probleem groter te maken dan het daadwerkelijk was. De oppositie betichtte Google ervan klikfraude bewust te bagatelliseren en van de olifant juist een mug te maken. Hoofdrolspelers in dit vingerwijzen waren de oprichter van Click Forensics Tom Cuthbert en de klikfraude-expert van Google, Shuman Ghosemajumder.

Budget
Klikfraude begint wanneer iemand met kwaadaardige bedoelingen op een advertentie klikt. Bijvoorbeeld kan iemand van een concurrerend bedrijf veelvuldig op een pay-per-click advertentie klikken om zo de het advertentiebudget bij de concurrent er door heen te jagen. Of een websitehouder klikt zelf op de pay-per-click advertentie op zijn site om zo meer inkomsten te genereren. Google haalt bijna al haar inkomsten uit de pay-per-click advertenties van AdWords en AdSense.

Google weigert commentaar maar de CEO van Click Forensics, Paul Pellman, is blij met de overeenkomst met internetgigant. "Vanuit onze optiek is dit de eerste keer dat we met iets specifieks in zee zijn gegaan met Google, en dat is top." In navolging op Google kondigde Click Forensics donderdag ook de samenwerking met LookSmart en Miva aan.

Substantieel probleem
Click Forensics, dat elk kwartaal een rapport naar buiten brengt over klikfraude, gaf recentelijk aan dat 16,2 procent van alle advertentiekliks frauduleus is. Pellman: 'We zien klikfraude nog steeds als de grootste uitdaging voor adverteerders.' Oplichters weten steeds beter hoe ze hun acties moeten plannen zodat het lastiger wordt om klikfraude op te sporen. 'Klikfraude blijft een groot probleem en het valt niet zomaar weg te klikken,' aldus Pellman.