Iedere keer ben ik weer verrast door de grote aantallen gebruikersbijdragen op het internet. Zo komen er dagelijks meer dan 200.000 videoclips op YouTube bij, zijn meer dan 300.000 onderwerpen in de Nederlandse Wikipedia beschreven en werden in zes maanden 25.000 nieuwsfoto's op NUfoto.nl geüpload.

Irma Borst | Logica

Vele mensen hebben tijd en energie gestoken in het leveren van deze bijdragen. Op vrijwillige basis en in de meeste gevallen zonder dat er enige vorm van beloning tegenover staat. Waarom doen mensen dit in hemelsnaam?

Uitdaging
Indien er geen sprake is van (financiële) compensatie, kan ik kan me voorstellen dat naast het plezier of uitdaging die mensen aan het maken van foto's, videoclips of teksten beleven, het verkrijgen van erkenning een belangrijk motief is om materiaal te uploaden. Want via internet kan de creatie aan de hele wereld worden getoond. Websites proberen hun bezoekers extra te stimuleren door bijvoorbeeld ranglijsten bij te houden van de meest actieve of best presterende deelnemers.

Dergelijke reputatiesystemen moeten inspelen op de behoefte om erkenning te krijgen. Of de reputatiesystemen echt werken, is tot nu toe niet aangetoond. Reden om onderzoek uit te voeren in de populaire community Tweakers.net, een actieve community dat ICT nieuws levert en discussieert over ICT onderwerpen.

Verslaafd
Voor bijdragen ontvangen deelnemende Tweakers geen financiële beloning. Wel is er een ingenieus reputatiesysteem dat niet alleen de intensiteit van de activiteiten van de persoon weergeeft maar ook de kwaliteit van zijn bijdragen meeweegt. En inzicht geeft in ieders Tweakotine, de mate waarin de persoon 'verslaafd' is aan Tweakers.net.

Uit dit onderzoek bleek dat Tweakers sterk door intrinsieke motieven zoals plezier en uitdaging worden gedreven. Naarmate Tweakers plezier of uitdaging belangrijker vinden, zullen zij sneller besluiten actief te worden, meer bijdragen te leveren en daarbij ook nog eens hogere kwaliteit en meer originele bijdragen te leveren.

Erkenning
Dit was min of meer conform de verwachting. Verrassender was het effect van 'motieferkenning': het belang dat Tweakers hechten aan het verkrijgen van erkenning, bleek een veel beperktere invloed te hebben. Het besluit om een actieve deelnemer in de Tweakers community te worden, werd wel door de wens om erkenning te krijgen gevoed.

Kwantiteit, kwaliteit en originaliteit van bijdragen werden niet door de wens voor erkenning beïnvloed. Een reputatiesysteem dat erkenning faciliteert, lijkt dus wel effectief te zijn om uitbreiding van de actieve leden voor elkaar te krijgen, maar heeft vervolgens geen effect op de andere aspecten van de bijdragen.

Een reputatiesysteem werkt dus wel, maar heb daar wel de juiste verwachtingen bij.

Irma Borst is principal consultant bij Logica Management Consulting en verbonden aan RSM Erasmus University, Management van Technologie en Innovatie voor promotieonderzoek