AMSTERDAM - Scoutle is een geautomatiseerd social network dat weblogs en websites met elkaar verbindt.

"Een scout met een door jou ingevoerd profiel loopt voor jou op het internet op zoek naar interessante weblogs met overeenkomstige profielen", legt geestelijk vader Godfried van Loo uit. "Het gaat dus om mensen die je nog niet kent en dat is gelijk het onderscheidend vermogen van Scoutle."

Van Loo was op zoek naar een goed idee voor een start-up maar vond het niet, zelfs niet tijdens een wekenlange retraite in Italie. Toen hij zich afvroeg waarom de computer niet een idee voor hem kon bedenken ontstond het idee achter Scoutle. "Ik zag een mannetje voor me dat voor mij op het internet op zoek ging, ik ben direct begonnen met programmeren."

Online
In mei 2008 ging Scoutle online. Het gerenommeerde Techcrunch.com, dat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van internet op de voet volgt, postte een artikel over Scoutle; "Dat leverde me direct duizend nieuwe gebruikers op, nu groeit het gebruikersaantal met tientallen per dag."

Met zijn spaargeld en steun van de familie investeerde Van Loo ongeveer twintigduizend euro, vooral bedoeld om van te leven. Van Loo weet zich gesponsord door hostingpartij Leaseweb en heeft zich gevestigd in een kantoor van het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie (CvOI) in Utrecht. "Samen met het CvOI denk ik nu na over het verdienmodel. Dit zal gaan bestaan uit advertisement en white labels."

Dating
In een veel later stadium hoopt Van Loo de technologie ook in andere gebieden neer te kunnen zetten; "Ik denk bijvoorbeeld aan dating of bibliotheken, het is dus ook business to business inzetbaar."

Voor de nabije toekomst is Van Loo op zoek naar een investeerder: "Begin 2009 wil ik wel rond zijn met iemand." De innovatieve ondernemer denkt aan een bedrag van rond de vijftigduizend euro. "Belangrijk voor mij is dat het iemand is die ook echt mee wil denken en niet alleen geldschieter is", aldus Van Loo.