BRUSSEL - Crisis of niet, de verzekeringstak van het Belgische deel van Fortis organiseert een feestje in het duurste hotel van Monaco.

Vijftig genodigden mogen op kosten van Fortis een nachtje slapen in het Hôtel de Paris en eten in het driesterrenrestaurant Louis XV dat bij het hotel hoort. Dat meldde vrijdag de Belgische krant De Morgen.

Wijnkelder

Hôtel de Paris beschikt over de grootste wijnkelder ter wereld, met zo'n 250.000 flessen veelal zeer dure wijnen. De kosten voor Fortis Insurance bedragen een slordige 150.000 euro. Het uitstapje is bedoeld voor externe verzekeringstussenpersonen. De verzekeraar werd afgelopen weekeinde genationaliseerd en vrijwel direct doorverkocht aan het Franse BNP Paribas.

Actie

Fortis Insurance zegt in De Morgen dat de reis naar Monaco al maanden geleden is gepland en deel uitmaakt van een "commerciële actie". Het gaat volgens een woordvoerder "dus niet om een intern evenement". Dit soort uitstapjes zijn volgens de zegsman gebruikelijk in de verzekeringssector. "Ook andere sectoren, zoals de farmaceutische en medische, hebben hun systemen om bijvoorbeeld artsen eens in de watten te leggen".

Fortis Insurance is zich "terdege bewust van de gevoeligheden bij het grote publiek rond de financiële crisis", zo benadrukt de woordvoerder in de Belgische krant.

AIG
Eerder deze week kreeg het bestuur van de met belastinggeld geredde verzekeraar AIG een uitbrander van de Amerikaanse regering nadat de top van het bedrijf zichzelf had getrakteerd op een vakantie van een week in een luxe kuuroord.

De kosten van het uitje bedroegen meer dan 440.000 dollar (320.000 euro).