AMSTERDAM - Ondernemingen zijn huiverig om sociale media-technologieën te integreren in de bedrijfscommunicatie. Dat blijkt uit onderzoek van Avanade, een consultancybureau voor IT-oplossingen.

Volgens de onderzoekers ziet het hoger management de mogelijkheden van sociale media niet in. Ook blijken er bij het management veel twijfels te bestaan over de veiligheid. Slechts een kleine groep organisaties heeft sociale media in de bedrijfscommunicatie opgenomen.

Bedrijven die sociale media geïntegreerd hebben in hun CRM-beleid, of dit willen doen, geven hiervoor verschillende redenen. De belangrijkste reden blijkt het doel om klantenservice te verbeteren. Ook willen organisaties sociale media inzetten om klantrelaties te versterken.

Personeelswerving
Ondervraagde bedrijven die sociale media al inzetten, zien verschillende voordelen. Zo geeft ruim 80 procent aan dat sociale media een positieve invloed heeft op de personeelswerving bij hun organisatie. Ook geeft 75 procent aan dat de samenwerking tussen afdelingen verbeterd is en dat de besluitvorming van managementvraagstukken sneller verloopt door het gebruik van sociale media-technologieën.

Verwacht wordt dat het gebruik van sociale media-technologieën binnen organisaties alleen maar zal toenemen. Doordat nieuwe generaties medewerkers steeds beter bekend zijn met sociale media, zal de drempel lager worden om het ook op zakelijk niveau meer toe te passen.