AMSTERDAM - Telecombedrijf T-Mobile is in een advertentie iPhone onduidelijk geweest over de uiteindelijke prijs. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft een klacht van de Consumentenbond daarover gegrond verklaard.

Bedrijven zijn verplicht om in hun reclames duidelijk te maken wat de prijs van de aanbieding is. In de reclamefolder van T-Mobile werd de iPhone 3G voor 1 euro aangeboden, terwijl in de folder niet stond dat er ook eenmalige aansluitkosten (26,25 euro) werden berekend.

"Het niet vermelden van de aansluitkosten door T-Mobile was misleidend en daardoor oneerlijke reclame", zo stelt de Commissie.

Beslissing
Daarnaast was niet duidelijk dat het ging om een tweejarig abonnement van minimaal 44,95 euro per maand en dat de prijs van 1 euro alleen betrekking had op het toestel met de kleinste opslagcapaciteit. "Consumenten hebben die essentiële informatie nodig bij het maken van een weloverwogen aankoopbeslissing", aldus de Consumentenbond.

In Engeland zorgde een reclame van de maker van de iPhone, Apple, eind augustus voor een uitbrander van de Britse reclamecommissie. Apple had in een televisiereclame niet mogen stellen dat het toestel 'alle onderdelen van het internet' bevat. De iPhone werkt echter niet met programma's als Flash en Java.