DEN HAAG - De invoering van kilometerheffing mag niet uitmonden in een systeem waarin automobilisten voortdurend te volgen zijn. Daarvoor waarschuwde het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) donderdag.

De privacywaakhond wil dat minister Camiel Eurlings van Verkeer zijn wetsvoorstel aanpast om te voorkomen dat "in feite een nationaal volgsysteem ontstaat". De toezichthouder pleit ervoor dat gedetailleerde gegevens over de route die automobilisten afleggen in de auto's zelf worden bewaard. Dat moet de kans op misbruik van de gegevens verkleinen.

Om diezelfde reden zouden auto's niet continu moeten worden gevolgd, maar alleen op punten die noodzakelijk zijn om de afgelegde kilometers in rekening te kunnen brengen.

Voorstel
De bewindsman kon donderdag niet meteen reageren, omdat hij geen tijd had gehad om de stukken te lezen. Hij stelde wel dat hij het CBP als een van de eerste had geraadpleegd over het voorstel.

Het kabinet wil de kilometerheffing geleidelijk invoeren. Vanaf 2011 zijn als eerste vrachtwagens aan de beurt en vanaf 2012 volgen de eerste personenauto's. Die zouden dan bijvoorbeeld een kastje of andere apparatuur aan boord krijgen dat via satelliettechniek de gereden kilometers registreert.

Bedrijven
Tal van bedrijven, zoals Siemens en Logica CMG, staan al langer te trappelen om mee te doen aan het systeem. Het geldt ook voor TomTom, Deutsche Telekom, IBM en DaimlerChrysler. In Duitsland bestaat al sinds begin 2005 de 'LKW-Maut', een tol voor vrachtwagens die werkt met kastjes.