PARIJS - Elektrisch rijden wordt duur. Dat blijkt uit de reacties van autoproducenten die op de Autosalon van Parijs auto's met een elektromotor of met hybride aandrijving presenteren.

"Hybride technologie is kostbaar", aldus Wayne Brennan van Chevrolet Europe. "Ik kan echt nog niet aangeven hoeveel de elektrisch aangedreven Chevrolet Volt gaat kosten. We willen hem wel in 2010 op de markt hebben. Maar het is geen kwestie van alleen een auto met een elektromotor: die zijn er al. Het gaat ook om de vraag: hoe komen de mensen thuis als de accu's leeg zijn? Daarom is altijd een kleine verbrandingsmotor nodig om te kunnen blijven rijden als er even geen oplaadpunt in de buurt is", aldus Brennan.

Elektrische en hybride aandrijving is dus kostbaar door de complexiteit. Geen fabrikant verwacht deze milieuvriendelijke oplossingen te kunnen aanbieden voor bedragen onder de 10.000 euro, dus voor een prijs van de huidige zuinige compacte auto's als de Citroën C1 en Peugeot 107.

Audi
Een compacte nieuwkomer in Parijs is de Audi A1 Sportback Concept. Ook die wordt voorgesteld als hybride met een benzinemotor en een elektromotor die gezamenlijk de voorwielen aandrijven.

Het is volgens een woordvoerder van Audi op dit moment de handigste en gelijk ook minst kostbare oplossing om de emissie van CO2 terug te dringen. Door de beide aandrijfsystemen is deze auto echter ook prijziger dan een versie met alleen een benzinemotor.

Ford Ka
In Parijs staat daarnaast nog een aantal kleinere prijsvechters als de Ford Ka, de Nissan Pixo en de Suzuki Alto; modellen die met hun prijs van rond of onder de 10.000 euro de keuze bij de goedkoopste en zuinigste auto's vergroten.