Zoals verwacht toont BMW op de Autosalon van Parijs deze Concept X1. Het is een voorbode van een compacte SUV die binnen een jaar het levenslicht ziet.

De grote SUV heeft zijn tijd gehad. Vandaar dat BMW zich richt op de markt voor de wat kleinere SUV. Overigens noemt BMW dit soort auto's als sinds jaar en dag SAV, wat staat voor Sports Activity Vehicle.

De BMW X1 heeft een lengte van 4,46 meter. Dat is bijna 11 centimeter minder dan een X3. De wielbasis is 2,76 meter; slechts 4 centimeter korter dan de afstand tussen de voor- en achteras van een X3. Opmerkelijk is het hoogteverschil. Deze X1 reikt tot 1,54 meter waar de X3 1,67 meter hoog is.

Jaar
Over het motorenaanbod en de verdere technische gegevens zegt BMW nog niks. En dat is niet zo vreemd als het productiemodel van de X1 pas over een jaar wordt gelanceerd.

BMW hoopt met deze auto een model neer te zetten die even sierlijk is als een vijfdeurs auto. Hij moet verder een bijzonder ruimtelijk gevoel geven en BMW wil dat hij trendsetter wordt voor een nieuw type auto voor het stedelijk vervoer. Met de X1 is het de bedoeling dat BMW in elk segment een model van de X-familie aanbiedt.

Compact segment
De Beiers boren volgens eigen zeggen met deze X1 een plek aan in het premium compact segment. Naar verwachting gaat dat segment de komende jaren flink groeien. Ook Mercedes en Audi haasten zich in elk geval om een model in deze categorie uit te brengen.

Voor de showauto kiest BMW voor een lak in de kleur Meridian Golf Metallic. Dat ziet er volgens de fabrikant met name in het schijnsel van de koplampen van andere auto's en in fel zonlicht bijzonder uit.