AMSTERDAM - Europese bedrijven zijn te afwachtend en anticiperen daardoor niet snel genoeg op de gevolgen van de kredietcrisis. Dat zegt Roland Berger Strategy Consultants op basis van onderzoek onder meer dan 2.000 bedrijven.

Van de West-Europese bestuurders denkt maar zeventien procent dat de kredietcrisis de eigen organisatie daadwerkelijk zal aantasten. In Centraal- en Oost-Europa zijn bestuurders nog laconieker: van hen maakt slechts twaalf procent zich echt zorgen.

"Bestuurders anticiperen onvoldoende op de crisis omdat de directe effecten niet altijd even zichtbaar zijn," zegt René Seyger, partner bij Roland Berger Strategy Consultants. "Maar de indirecte effecten, zoals afnemende kredietfaciliteiten en economische stagnatie, zijn misschien wel het meest bedreigend voor hun bedrijfsvoering."

Groeiremmer
Een belangrijk gevolg van de huidige crisis op de financiële markten is dat het steeds moeilijker voor bedrijven wordt om financiering te krijgen. Dit kan de groei van een bedrijf ernstig belemmeren. Toch past meer dan de helft van de bedrijven zijn strategie momenteel niet aan.

"We moeten elkaar niet in de put praten, maar bedrijven moeten wel tijdig maatregelen treffen. De belangrijkste maatregel is kostenreductie en daar kunnen ze nog beter gisteren mee beginnen dan vandaag," aldus Seyger.