AMSTERDAM - De naam van het bedrijf zegt het al. Bluetoothreclame is een bedrijf dat zich richt op het verspreiden van reclames op de mobiele telefoon via bluetooth.

Als een persoon langs een bluetoothzuil loopt krijgt hij de keuze of hij de reclame op zijn mobiel wil ontvangen of niet.

Mede-oprichter Remco Rouffaer begon met een dating service via Bluetooth, maar maakte de stap naar commerciele reclames omdat deze markt veel interessanter was. Rouffaer: "Een van onze klanten is Sensation, voor wie we wereldwijd deze dienst aanbieden tijdens concerten. We versturen dan een wallpaper en de line-up, relevante informatie die mensen daar aanspreekt."

Marketing
Tegenwoordig heeft 95 procent van de mensen bluetooth op hun mobiele telefoon, waar dat drie jaar geleden nog maar 20 procent was. Er is dus veel tijd gaan zitten in het marketen van het idee. "We zijn begonnen met z'n vijven, maar werken nu met veertig man die ingezet kunnen worden op verschillende disciplines."

De ordergroottes waarmee gewerkt wordt liggen tussen de tien en de tachtigduizend euro. Vooral de grotere projecten met bedrijven met meerdere vestigingen zijn winstgevend.

Geldschieters
Sinds kort zijn IMCI en Telefuture als nieuwe kapitaalschieters bij het bedrijf gekomen, om nieuwe applicaties te kunnen aanbieden zoals mobile ticketing, waarbij een elektronisch ticket via een sms naar gsm's verstuurd wordt.

Dit jaar verwacht Bluetoothreclame vijf ton omzet te kunnen draaien; voor volgend wordt uitgegaan van het dubbele bedrag. Rouffaer: "We zijn momenteel bezig met kantoren in het buitenland. Binnen een half jaar moeten we gaan draaien in Spanje en Brussel zal snel volgen."