AMSTERDAM - Google heeft een speciale website ingericht om vragen en 'misverstanden' weg te nemen over de samenwerkingsplannen met internetbedrijf Yahoo. De deal wordt momenteel onderzocht door mededingingsautoriteiten in de VS en de EU.

Volgens de samenwerkingsplannen gaat Google advertenties verkopen naast de resultaten van de Amerikaanse versie van de zoekmachine van Yahoo. De twee bedrijven sloten de overeenkomst toen Yahoo probeerde te ontkomen aan een overname door Microsoft.

Tegenstanders, waaronder Microsoft en een aantal grote adverteerders, vrezen dat Google en Yahoo samen een veel te sterke positie krijgen op de markt voor online advertenties. Hun gezamenlijke aandeel is meer dan 80 procent.

Onderzoek
Dat zou leiden tot minder keuzevrijheid voor adverteerders en hogere prijzen. Ook vrezen consumentenorganisaties dat Google te veel persoonlijke informatie over internetgebruikers verzamelt. Zowel het Amerikaanse ministerie van justitie als de Europese Commissie doen onderzoek naar de samenwerking.

Op een speciale website verweert Google zich nu tegen de kritiek. Het bedrijf wijst er op dat de overeenkomst niet exclusief is: het staat Yahoo vrij om naast Google ook andere advertentiepartners te zoeken.

Keuzevrijheid
Volgens Google zou de samenwerking voor adverteerders bovendien juist meer kansen scheppen om relevante advertenties te verspreiden, en zorgt de deal ervoor dat Yahoo als levensvatbaar bedrijf blijft bestaan. Dat laatste is goed voor de concurrentie en keuzevrijheid op internet, betoogt Google. In die conclusie wordt Google gesteund door het American Antitrust Institute (AAI), een denktank die dinsdag een rapport over de plannen publiceerde.

Het instituut schreef daarin dat de overheid voorwaarden aan de samenwerking zou moeten stellen, maar dat het niet verstandig is de deal te blokkeren, omdat dan het voortbestaan van Yahoo in gevaar zou kunnen komen. Dat zou veel ernstiger gevolgen hebben voor de concurrentie, aldus het AAI.

Privacy
Ook mogelijke privacybezwaren wuift het bedrijf weg. De ip-adressen van internetgebruikers die bij Yahoo een zoekopdracht uitvoeren, worden geanonimiseerd voordat ze worden doorgezonden naar het advertentiesysteem van Google.

Vorige week zei Google-topman Eric Schmidt dat de onderzoeken naar de samenwerking de uitvoering van de plannen niet zullen vertragen. "Tijd is geld," meldde hij op een persbijeenkomst. Hij liet weten niet veel langer te willen wachten dan tot 11 oktober, de deadline die Google en Yahoo in hun contracten hebben opgenomen.