AMSTERDAM - Netwerksite MySpace heeft donderdag een muziekwinkel op internet geopend, vergelijkbaar met de iTunes Music Store van Apple. De stap vloeit voort uit een samenwerkingsverband met platenmaatschappijen EMI, Sony BMG, Universal Music Group en Warner Music Group.

Met de nieuwe dienst, genaamd MySpace Music , kunnen gebruikers een deel van de muziek en video's gratis downloaden. Voor een deel van de liedjes moet wel betaald worden. Dit voorjaar werd al bekend dat MySpace de muziekwinkel zou beginnen.

De netwerksite telt wereldwijd ongeveer 120 miljoen gebruikers. Meer dan vijf miljoen artiesten hebben inmiddels een profiel op MySpace Music. Het gaat om zowel professionele artiesten als artiesten zonder platenlabel. Zij krijgen een deel van de winst van de downloads en advertenties. Ook zal het muziekbestand van The Orchard, 's werelds grootste speler in onafhankelijke digitale muziek, worden toegevoegd.

De platenlabels proberen met de overeenkomst hun teruglopende cd-inkomsten te compenseren. Ze verdienen aan de online verkoop en het verkeer op de profielen en persoonlijke websites van de bij hen aangesloten artiesten.