AMSTERDAM - Je bent nooit te oud om te leren. Rond je vijftigste ben je zelfs het meest productief. Dat concluderen de wetenschappers Ton Wilthagen en Sonja Bekker, verbonden aan de Universiteit van Tilburg.

Scholen van oudere werknemers heeft wel degelijk zin, is de conclusie van de wetenschappers. Lag bij vorige generaties de piekleeftijd nog tussen het 40ste en 45ste levensjaar, nu ligt deze rond de 50 jaar. De leeftijdsgrens waarop mensen nog makkelijk dingen aanleren schuift dus op.

"Het is ook een kwestie van onderhoud en blijven doen", meent Wilthagen in dagblad Trouw. Wilthagen adviseert het vergrijzende Europa hoe de arbeidsmarkten gezond te houden, zodat het kan concurreren met landen als China, India en de VS.

Werklozen
Scholing van werkenden en werklozen is volgens de wetenschapper cruciaal in de snel veranderende wereldeconomie. De voorstellen van de commissie-Bakker aan het Nederlandse kabinet gaan in zijn ogen op dat punt niet ver genoeg. Hij pleit in de krant voor een publiek scholingssysteem zoals in Denemarken. "Denen zijn niet afhankelijk van werkgevers die in hen willen investeren of van de beschikbaarheid van scholingsfondsen binnen hun sector."

Het baart zorgen dat de trend tegengesteld is; steeds minder werkenden en werklozen in Nederland volgen een opleiding of cursus. "Juist degenen die het het hardst nodig hebben, krijgen die niet", signaleert Bekker. De overheid heeft scholing eigenlijk ontmoedigd, bekritiseert Wilthagen. "Van de aftrekmogelijkheden is steeds een stukje afgesneden."

Piekfase
Ook bij de werknemers zelf moet een knop om. Uit onderzoek van MKB Nederland blijkt dat juist in de ‘piekfase' - tussen 46 en 55 jaar - de behoefte aan scholing relatief het geringst is.

Rob Slagmolen van de werkgeversorganisatie zegt hierover in het dagblad: "Het is niet dat werknemers niet ambitieus zijn, maar in veel sectoren denken ze dat scholing voor hen persoonlijk niet noodzakelijk is. Dat, als zij een cursus volgen, het lijkt alsof ze hun werk niet meer goed uitvoeren."