AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam en de regering komen op zijn vroegst in november met een nieuw voorstel voor de financiering van het prestigieuze Zuidasproject in de hoofdstad.

Dat is iets later dan gepland. Een gemeentewoordvoerster bevestigde maandag een artikel hierover in Het Parool. De overheid zag zich enkele maanden geleden gedwongen eerdere plannen nog eens onder de loep te nemen.

De marktpartijen die kandidaat zijn om aan het project mee te doen, bleken de financiële risico's van vooral de infrastructurele kant ervan te groot vinden. Een deel van de snelweg A10 en een vier banen brede spoorlijn moeten namelijk onder de grond komen te liggen.

Ondergronds
Het Rijk onderzoekt momenteel of de private partijen een kleinere rol kunnen gaan spelen bij het ondergronds brengen van de infrastructuur. Ze zouden dan ook minder risico lopen. Die studie loopt echter iets uit. Daardoor komt ook het nieuwe financiële voorstel iets later dan gedacht, aldus de woordvoerster.

Het miljardenproject langs de zuidkant van de A10 moet worden gerealiseerd door de nog op te richten Zuidas Onderneming. Daarin moeten gemeente, Rijk en marktpartijen zitting nemen. Volgens de plannen komen boven de ondergrondse infrastructuur 2,7 miljoen vierkante meter aan bedrijfsruimte, woningen en andere gebouwen.

Een aantal deskundigen waarschuwt maandag in een ingezonden brief in de Volkskrant dat de Zuidas op een financieel debacle kan uitlopen. Volgens hen is het onder de grond brengen van wegen en spoorlijnen onnodig. Er is nu ook nog genoeg plek voor extra gebouwen, stellen ze.