AMSTERDAM - Vandaag precies 10 jaar geleden werd het bedrijf Google opgericht. Het zou uitgroeien tot het meest succesvolle internetbedrijf ooit.

Was Google op 7 september 1998 nog gevestigd in een krappe garage, inmiddels is de huisvesting omgeruild voor een 68-tal kantoren verspreid over zes continenten, met een hoofdkwartier in Mountain View. Google is dan ook al lang geen zoekmachine meer, maar een beursgenoteerde multinational met ruim 20.000 werknemers en tentakels die zich uitspreiden over het gehele internet.

De zoekfocus werd in 2002 losgelaten met de lancering van een nieuwsdienst, en inmiddels zijn daar tientallen diensten bijgekomen. Afgelopen week introduceerde Google een eigen internetbrowser en dit najaar komt het bedrijf met Android, een mobiel platform dat de strijd aangaat met Windows Mobile en Apple's iPhone-software.

Bèta
Met die nieuwe diensten creëerde Google overigens nog een andere reputatie: die van de eeuwige bèta. Google News verkeert na 6 jaar nog altijd in de testfase. Slechts een handvol diensten heeft dat stadium weten te ontgroeien. Het voornaamste criterium lijkt daarbij het vermogen om geld te verdienen. Want ondanks alle nieuwe initiatieven, komen Google's inkomsten nog bijna exclusief uit zoekadvertenties.

Microsoft buit die monocultuur dankbaar uit. Microsoft ceo Steve Ballmer heeft Google omschreven als een 'one trick pony', een bedrijf dat slechts op een manier geld kan verdienen. Google faalt ondertussen om zijn dominante positie uit te breiden naar bijvoorbeeld de bedrijfsmarkt en Gmail moet nog altijd Yahoo Mail en Windows Live mail voor zich dulden.

Klikfraude
Daarnaast bedreigt het fenomeen van klikfraude het vertrouwen in Google's voornaamste inkomstenbron. Omdat Google advertenties per klik afrekent, kunnen bedrijven kunnen concurrenten dwars zitten door op hun advertenties te klikken.

Ook kunnen uitgevers op die manier hun eigen inkomsten proberen te verhogen. De discussie rond klikfraude laait regelmatig op, waarbij Google alles in het werk moet stellen om het vertrouwen in zijn advertenties te beschermen.

De marktwaarde van Google ligt momenteel op krap 140 miljard dollar, waarmee het bedrijf meer waard is dan Boeing, McDonalds en FedEx bij elkaar. De immense groei heeft oprichters Page en Brin geen windeieren gelegd: zakenblad Forbes schat hun vermogen op 18 miljard dollar per persoon.

Innovatie
Volgens deskundigen is dit nog maar het begin. Geoffrey Bowker, directeur van het wetenschapscentrum aan de universiteit van Santa Clara, voorspelt dat veel zal afhangen van het feit of Google concurrenten als Microsoft voor kan blijven op het gebied van innovatie.

Volgens Bowker zou het een ramp betekenen als de slag om mobiele internetgebruikers verloren wordt. "Maar op dit moment zijn de verwachtingen voor de lange termijn in het voordeel van Google. Ze kunnen zich volledig richten op de bestaande concurrenten, want voor nieuwe bedrijven is het onmogelijk om de concurrentieslag met een miljardenbedrijf als Google aan te gaan."

Maar er is ook kritiek op de handelwijze van het bedrijf. Zo honen veel critici het bedrijfsmotto 'Don't Be Evil' weg. "In het begin was Google de lieveling van iedereen," aldus Laurent Lachal, analist van researchfirma Ovum. "De laatste jaren is er een soort paranoia ontstaan, waarbij de nadruk ligt op het privacyelement. Dat zag je deze week ook weer bij de introductie van Google Chrome. De wereld ligt niet langer unaniem aan de voeten van Google."