AMSTERDAM - De Ierse prijsvechter wil bezuinigen op brandstofkosten door een limiet te stellen op de hoeveelheid. De wettelijke minimumhoeveelheid is ook meteen de maximumhoeveelheid brandstof dat piloten van Ryanair mee mogen nemen. Dat staat in een interne memo, aldus het Belgische Het Nieuwsblad.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Ryanair benadrukte Michael O'Leary, chief executive officer (ceo) van de luchtvaartmaatschappij, dat veel van de winst verdampt was door de hoge brandstofprijzen. "De brandstofkosten van dit halfjaar zijn bijna vijftig procent van de totale operationele kosten", aldus de ceo.

Daarom moest er iets gebeuren, vond O'Leary. Piloten van Ryanair moeten de wettelijke minimumhoeveelheid brandstof aan boord hebben en geen druppeltje meer. De wet stelt dat een geland vliegtuig nog genoeg brandstof moet hebben voor een extra uur. 

Tanken
Daardoor wordt de minimumhoeveelheid ook meteen de maximumhoeveelheid brandstof. Alleen ‘per uitzondering' mogen ze meer tanken dan toegestaan. Wie zonder reden bijtankt, krijgt een waarschuwing.

Daar zijn de piloten het weer niet mee eens. Op het forum van het Ryanair European Pilot's Association uiten de werknemers hun ongenoegen.

Onverantwoord
"Het is onverantwoord om piloten de lucht in te sturen met een minimum hoeveelheid brandstof en het risico nemen dat de brandstof opraakt en het vliegtuig nergens veilig kan landen", is een reactie.

Komt met de kostenbesparende maatregel de veiligheid van bemanning en passagiers in het geding? Volgens Ryanair niet, zo staat te lezen op Het Nieuwsblad.

"Piloten moeten genoeg brandstof mee hebben om te vliegen en uit te wijken. (...) Piloten die niet voldoen aan de veiligheidsvoorschriften krijgen een waarschuwing. (...) De veiligheid van passagiers en bemanning is en blijft onze eerste prioriteit", aldus de Ierse prijsvechter.