AMSTERDAM - Mensen streven een steeds gezondere levensstijl na en leven steeds langer. Dat biedt beleggers nieuwe kansen, stelt onderzoeksbureau Iris van Rabobank en Robeco.

Maar de markt van wereldwijd zo'n 1000 miljard dollar staat nog in de kinderschoenen.

Het gezondheidsthema heeft de belegger volgens de onderzoekers nog niet bereikt, omdat er niet genoeg financiële producten zijn die op de trend inspelen. De markt voor een gezonde levensstijl groeit jaarlijks echter met gemiddeld 7 á 8 procent, zo stelt Iris. "Dat is twee keer zo snel als de wereldeconomie."

Clusters
De onderzoekers onderscheiden drie beleggingsclusters. Biologische en natuurlijke voeding, voedingssupplementen en dieetbegeleiding, en sport en ontspanning. Producten en diensten in deze clusters zitten de laatste jaren in de lift door de toenemende welvaart, de vergrijzing en de verstedelijking, zo stelt Iris.

Het snelgroeiende aantal mensen met ernstig overgewicht stuwt bijvoorbeeld de vraag naar dieetproducten en -begeleiding. De meest dynamische markt is volgens de onderzoekers die voor biologische voeding als groente, fruit en zuivelproducten. Deze groeit volgens Iris jaarlijks met 10 á 13 procent tot 2010.

Afnemers van biologische producten zijn vooral hoger opgeleide mensen met een hoger inkomen, van gemiddeld ouder dan 44 jaar. In Europa zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië de grootste markten, stelt Iris. Nederland blijft daarop achter met een jaarlijkse besteding van 28 euro per inwoner.

Sportartikelen
De grootste markt op het gebied van een gezonde levensstijl is die voor sportartikelen, aldus Iris. Twee jaar geleden had deze markt een omvang van 256 dollar en jaarlijks groeit deze met ongeveer 6 procent, ook door het gebruik van sportartikelen in de vrije tijd. "En het groeipotentieel in China is enorm", stellen de onderzoekers.

Terwijl obesitas (extreem overgewicht) wereldwijd steeds grotere vormen aanneemt en fastfood nog altijd in opkomst is, hebben mensen een steeds grotere belangstelling voor gezondheid en de mogelijkheden om deze zelf te beïnvloeden. Ze geven steeds meer uit aan gezondheidszorg.

Beleggers die een gokje willen wagen in de markt voor gezond leven, kunnen volgens Iris drie dingen doen. Zich richten op nichespelers als SunOpta, Herbalife en Accell. In grote bedrijven stappen als Wessanen, Weight Watchers, DSM en Unilever. Of kiezen voor een beleggingsfonds waarin bedrijven zijn gebundeld met activiteiten op het terrein van een gezonde levensstijl.