MOSKOU - Binnenkort wordt rond Moskou alweer de vierde ringweg gebouwd, maar niemand denkt dat dit het fileprobleem gaat oplossen.

De Russische automarkt groeit met tientallen procenten en buitenlandse autofabrikanten proberen hun deel van de Russische autokoek te veroveren.

"Rusland is de drijvende kracht achter de wereldwijde auto-industrie", aldus een topman van het Zweedse Volvo op de internationale autoshow in Moskou. Met bijna honderd in aantal zijn vrijwel alle grote autofabrikanten deze week vertegenwoordigd op de show.

Groeicijfers
Terwijl in de Verenigde Staten en Europa de verkoopcijfers inzakken, heerst in Moskou voelbare opwinding over de groeicijfers. De verkoop van auto's is in Rusland in het eerste halfjaar van dit jaar met 41 procent gegroeid.

Daarnaast neemt het marktaandeel van buitenlandse fabrikanten stormachtig toe. Was in 2001 nog 93 procent van de markt in handen van Russische producenten, momenteel is slechts 32 procent van de verkochte auto's van Russische makelij.

De Russische middenklasse is de drijvende kracht achter de groei, onder meer dankzij de sterk gestegen lonen. Het toenemende aantal exorbitant rijke Russen zorgt ook voor veel vraag naar de grotere en duurdere auto's.

Springlevend
Denken Amerikanen en Europeanen tegenwoordig wel drie keer na voordat zij benzineslurpende SUV's aanschaffen, in Rusland is de markt voor grote of heel snelle auto's nog springlevend. Zo wist het in de VS kwakkelende Chrysler, producent van reuzen als de Jeep en de Dodge, dit jaar in Rusland al een groei van 71 procent te realiseren.

Ook de Russische markt voor sportwagens stijgt. "Rusland is Cayenne-land", zegt een woordvoerster van Porsche, verwijzend het robuuste model van de autofabrikant. De omzet van Porsche in Rusland groeide vorig jaar met 20 procent.

Het Amerikaanse General Motors (GM), dat dit jaar in het thuisland diep in de rode cijfers is gedoken, profiteert het meest van het sterk groeiende Russische wagenpark. De producent van onder meer Opel, Chevrolet, Saab en Hummer, is marktleider onder de buitenlandse autofabrikanten in het land met een marktaandeel van ruim 11 procent. De Chevrolet van GM is het bestverkochte buitenlandse merk op de Russische markt.

Netwerk
Het succes is GM niet aan komen waaien. Het bedrijf zette onder meer een sterk netwerk van dealers op. Om de verkopers op te leiden zette het concern een verplicht trainingsprogramma op. 'Mystery guests' werden ingezet om de service verder te verbeteren. Ook introduceerde GM een goed lopend financieringssysteem, waarbij klanten zowel een lening als een verzekering kunnen afsluiten bij de dealer. "Dit was het startschot voor de grote groei", aldus de lokake GM-directeur Jacek Gorski.

De nieuwbakken dealers van GM liepen vorig jaar direct tegen een 'prettige' barrière aan. De auto's bleken niet aan te slepen. De wachttijd voor populaire goedkopere varianten, zoals de Chevrolet Lacetti en de Chevrolet Lanos, kon oplopen tot een half jaar.

Inmiddels zijn de grotere autofabrikanten (GM, Ford, Hyundai, Nissan, Toyota en Suzuki) begonnen met het sterk opvoeren van de productie in Rusland zelf. Bijkomend voordeel is dat de buitenlandse autofabrikanten het hoge invoertarief van 25 procent hiermee omzeilen.

Productiecentrum
GM heeft al fabrieken en joint-ventures in twee Russische steden en opent later dit jaar een groot productiecentrum in Sint Petersburg.

Een volgend 'luxeprobleem' waar de autofabrikanten mee te maken hebben is het gebrek aan arbeidskrachten. De werkloosheid in de grote steden is vaak niet hoger dan 2 procent, waardoor de concurrentie om geschoolde werknemers groot is. "Het is een strijd om mensen te vinden en ze te houden", vertelt Gorski.

Op de lange termijn ziet hij geen problemen. Volgens hem duurt de snelle groei nog zo'n vijf jaar "en wij proberen ons snel aan te passen". Analisten denken dat er sneller een einde komt aan de oververhitting van de Russische markt. Twee, drie jaar, dan is Rusland misschien weer autowonderland af.