Locatiegebaseerde diensten kwamen maar moeizaam van de grond. Nu worden ze de volgende stap in de ontwikkeling van de mobiele markt. Maar de diensten ontwikkelen zich anders dan aanvankelijk gedacht en laten maar weinig ruimte voor operators om er ook geld aan te verdienen.

Robert Bitter | Logica

Volgens de mobiele industrie heeft u, wanneer u onderweg bent, al jaren een groot probleem. U vraagt zich ineens af: waar is hier de dichtstbijzijnde Chinees? U heeft dringend informatie nodig om die te vinden.

Het zou zo maar kunnen dat u dit probleem niet onmiddellijk herkent. Jarenlang was het echter te horen als hét voorbeeld waarom mobiele operators diensten moesten ontwikkelen die rekening houden met de plaats waar u zich bevindt. In goed Nederlands: location based services.

Nauwkeurigheid
Het wilde niet echt vlotten met de locatiegebaseerde diensten. Belangrijkste probleem was de nauwkeurigheid van de plaatsbepaling.  Een operator weet waar een 'beller' zit door te kijken met welk basisstation de beller verbonden is. Een dergelijke plaatsbepaling is echter heel grof.

In de Deventer moordzaak toonde TNO zelfs aan dat het onder bepaalde atmosferische omstandigheden niet uitgesloten is dat een beller geen contact heeft met het dichtstbijzijnde basisstation, maar met een station dat verder weg ligt. Wellicht heel uitzonderlijk, maar duidelijk is dat je deze manier niet heel veel meer kunt dan het geven van een lokaal weerbericht.

Plaatsbepaling
Probleem bij de methode is bovendien dat de mate van onnauwkeurigheid ook los van de atmosferische omstandigheden variabel is. Basisstations in rurale gebieden hebben een heel groot bereik, in steden een klein of zelfs heel klein bereik.

De plaatsbepaling kan flink worden verbeterd door ook naastgelegen basisstations contact met het mobieltje te laten maken en zo een driepuntsmeting uit te voeren. Dit kan een nauwkeurige plaatsbepaling opleveren. Toch zal ook dit vaak niet nauwkeurig genoeg zijn om op basis hiervan een routeplanner te starten.

Testen
Praktijktesten toonden echter aan dat route-informatie eigenlijk een voorwaarde is voor veel plaatsgebaseerde diensten. Grachten, spoorlijnen en snelwegen maken dat de route naar de Chinees die hemelsbreed het dichtst bij is in zo'n 40 procent van de gevallen niet de kortste is. Verder toonden de testen aan dat gebruikers nauwelijks willen betalen voor locatiegebaseerde diensten.

Het was dus niet eenvoudig om deze diensten van de grond te krijgen. Jarenlang was het toekomstmuziek. Maar nu gaat het gebeuren. In snel tempo wordt GPS standaard op de betere mobieltjes en op menig apparaat draait al TomTom.

Android
Android, het nieuwe besturingssysteem van Google voor smartphones zet zwaar in op integratie met Google Maps. Ga in Android naar uw telefoonboek en behalve het telefoonnummer, wijst uw telefoon desgewenst ook op de kaart het huisadres aan.

Een andere reeks toepassingen ontstaat door sociale netwerken en locatiegegevens te koppelen. Dit laat zien waar jouw vrienden uithangen. Foto's en berichten die je onderweg maakt worden automatisch opgehangen op een kaart. Zo laat je zien wat je waar aan het doen bent en meld je dat je graag met een ander koffie wilt drinken op dat terras waar je zit.

Operators
Plaatsgebaseerde diensten blijken zich zo heel anders te ontwikkelen dan oorspronkelijk gedacht. Geen operators van mobiele netwerken die ingewikkelde kunsten vertonen en grote, specifieke databases aanleggen om tegen betaling de Chinees te wijzen, maar individuele intelligentie (GPS, routeplanner) en applicaties van Google en van startups.

Voor operators best lastig. Want als u zelf uw Chinees weet te vinden, welke dienst kunnen ze u dan nog aanbieden?

Robert Bitter is Principal Consultant bij Logica Management Consulting