ALBION - Met een betere service en kwalitatief betere accommodaties vecht Club Med zich terug in de markt van exclusieve vakanties. In Nederland is de belangstelling weer groeiende voor de tachtig clubs na een vrije val in de jaren 2004 tot 2006.

Club Med staat bekend om vestigingen waar vooral sportactiviteiten worden aangeboden. Verder kunnen gasten zich vermaken met theater en excursies, vaak van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Alles is inclusief, drank en eten zijn 'gratis'. In het topjaar 2001 tekenden 40.000 Nederlanders vakantiegangers voor deze vakantievorm. Dat aantal liep in 2007 terug tot 25.000. Eind van het jaar wordt een groei verwacht naar 28.000.

Door de economische tegenslag na de aanslagen in New York in 2001 kwam de beursgenoteerde onderneming in zwaar weer terecht. Daar kwam bij dat de belangstelling voor Club Med in het algemeen tanende was.

Achterstallig
De Franse organisatie wilde bereikbaarder worden voor iedereen: de prijs zakte. Mede daardoor kwam de kwaliteit onder druk. De service werd slechter en er ontstond achterstallig onderhoud aan gebouwen, vaak hutten. Van de 130 clubs werden er vijftig gesloten omdat ze niet meer voldeden aan de nieuwe standaard.

"In 2004 is besloten toch weer te kiezen voor het hogere segment", vertelt directeur Nico Bleichrodt van Club Med Nederland. "Alle clubs met twee drietanden (sterren) verdwijnen. Daarvoor in de plaats komt alleen nog het serviceniveau van drie, vier en vijf drietanden." De categorie vijf sterren is nieuw. Daarvan is nog maar een, La Plantation d'Albion op Mauritius. Binnenkort gaat Club Med 2, een cruiseschip als vijfsterrenclub varen.

Naar verwachting zal 5 procent van het totaal vijf sterren krijgen. De rest wordt drie en vier sterren. Om de veranderingen te financieren is een deel van de accommodaties verkocht aan particulieren of investeerders en via een leasbackconstructie weer verkregen. In La Plantation d'Albion zijn de twee-, drie- en vierslaapkamervilla's verkocht en weer via Club Med verhuurd.

Champagne
Het verschil tussen een vier- en vijfsterrenclub zit in de kwaliteit en het voorzieningenniveau. "De kamers zijn groter en tijdens het diner bieden we buffetten aan uit verschillende internationale keukens en van een hogere kwaliteit. Daarnaast wordt er elke dag vanaf zes uur champagne geschonken", vertelt hotelservicemanager Mariana Ten. "Allemaal bij de prijs inbegrepen."

Het kwaliteitsniveau is ook te vinden in details; van de vouw in het toiletpapier tot de bonbon op je kussen elke dag. "Waar je bij andere clubs Nescafé krijgt, kun je hier echte filterkoffie zetten. Ook is er bijvoorbeeld een strijkbout, om maar iets te noemen. Dat hebben we ook wel bij een club met vier drietanden, maar dan is er eentje voor iedereen en kun je dus in een rij komen te staan." Het is de zogeheten turndownservice, waarbij alles van a tot z wordt geregeld.

Individu
Verandering is er ook in de benadering van de gasten. Ze worden niet meer massaal aangesproken om met allerlei activiteiten mee te doen. De gast staat nu als individu centraal. "De een wil zich hier nu eenmaal lekker rustig vermaken en 's avonds naar de muziek luisteren, terwijl de ander bij wijze van spreken continu in touw is en gebruik wil maken van alle (sport)faciliteiten. We kijken nu veel meer naar de lichaamstaal om te beoordelen wat een gast wil."

Club Med schat dat in 900.000 Nederlandse gezinnen belangstelling zou kunnen bestaan voor een all-inclusivevakantie. Bleichrodt hoopt binnen drie jaar weer terug te zijn op het oude niveau van 40.000 Nederlandse vakantiegangers.