BERLIJN - De markt voor navigatiesystemen zal dit jaar niet meer worden getroffen door een prijzenoorlog. Dit verwacht TomTom-bestuurder Corinne Vigreux.

Volgens Vigreux is er in haar industrie "niet veel zuurstof meer over" en zullen de winstmarges in gevaar komen als de prijzen van navigatiesystemen nog verder dalen.

Vigreux zei dit in Berlijn, waar vrijdag de grote elektronicabeurs IFA is begonnen. TomTom presenteert op de beursvloer drie nieuwe navigatiesystemen die met nieuwe snufjes de gemiddelde verkoopprijs op peil moeten houden. De lancering komt vlak voor een belangrijke verkoopperiode. Navigatieapparatuur wordt het meest verkocht in het tweede kwartaal en in het vierde kwartaal.

Concurrentie
De prijzen van navigatiesystemen zijn de afgelopen jaren hard gedaald door de toegenomen concurrentie. In het eerste kwartaal van dit jaar bleek de prijsval zo sterk te zijn dat TomTom een omzetwaarschuwing moest geven voor geheel 2008.

Volgens Vigreux, een van de oprichters van TomTom en de vrouw van topman Harold Goddijn, is de bodem bijna bereikt. "Er zal nog wel wat worden gestunt en winkeliers zullen ook nog wel voorraden wegwerken, maar de prijzen zijn aan het stabiliseren."

Diensten
TomTom hoopt met extra diensten nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Het bedrijf lanceerde daarom vorig jaar al HD Traffic in Nederland, een dienst waarmee automobilisten actuele informatie krijgen over de te verwachten reistijd. Dit systeem is inmiddels in een aantal landen geïntroduceerd.

TomTom kondigde in Berlijn nieuwe diensten aan. Het bedrijf gaat ook informatie verstrekken over benzineprijzen en heeft een samenwerking gesloten met Google voor het zoeken naar lokale informatie via een navigatiekastje. Gecombineerd kosten de extra diensten 10 euro per maand.

TomTom mikt vooralsnog op automobilisten die veelvuldig op de weg zitten en bereid zijn om minstens 349 euro voor zijn Go-navigatiekastjes te betalen. Het bedrijf vindt de technologie te duur om die in zijn goedkopere systemen toe te passen.

Laten zien
Volgens Vigreux is de omzet uit nieuwe diensten nog niet groot. "Maar het is voor ons nu ook belangrijk om te laten zien wat wij allemaal kunnen." De TomTom-bestuurder verwacht dat een "aanzienlijk deel" van de kopers van de nieuwe navigatiesystemen zich zullen abonneren op het extra pakket.

Extra inkomsten kunnen ook komen uit allianties met autofabrikanten. TomTom aast nog altijd op een eerste contract voor zijn technologie die autoconcerns kunnen inbouwen. Vigreux wilde niets kwijt over de voortgang van de onderhandelingen.

Zij verwacht niet dat navigatie standaard wordt bij alle auto's. "Autofabrikanten zijn nu al druk bezig met het verlagen van de kosten. Zij zijn dus voorzichtig met wat ze in de auto stoppen. Het is moeilijk om een ingebouwd navigatiesysteem voor 150 euro te maken."