ROTTERDAM - Veel consumenten laten biologische en 'eerlijke' producten als Max Havelaar-koffie in de schappen staan omdat ze te duur zijn. Ook menen consumenten zelf in staat te zijn om te bepalen of een product een gezonde keuze is. Ze zien de verschillende gezondheidskeurmerken meer als reclame.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek Bedrijfsvergelijkingen Levensmiddelendetailhandel van Deloitte onder 2700 consumenten, dat donderdag is gepubliceerd.

Zes op de tien Nederlanders (61 procent) noemt de prijs de reden om biologische producten niet te kopen. Het percentage lag vorig jaar op 55. Van de ondervraagden gaf 13 procent aan meer biologische producten te gaan kopen als het prijsverschil tussen reguliere en biologische producten kleiner wordt. Van de consumenten wil 14 procent dat het aanbod uitgebreid wordt, vooral als het gaat om vlees, groente en fruit.

Assortiment
De ondervraagden zitten echter niet te wachten op een uitbreiding van het assortiment met het keurmerk Fair Trade. Wilde vorig jaar nog een derde van de ondervraagden meer 'eerlijke' producten, nu is dat nog maar 11 procent.

Bijna twee derde van de consumenten zegt geen logo of keurmerk nodig te hebben om te weten of een product gezond is. Het aantal consumenten dat bewust een product met een gezondheidskeurmerk koopt is dan ook afgenomen.