DEN HAAG - Bedrijven in Nederland worden jaarlijks voor minimaal 400 miljoen euro opgelicht door zogenoemde advertentiefraudeurs. De juridische bescherming tegen deze vorm van oplichting laat te wensen over.

Dat lieten de ondernemersorganisatie MKB-Nederland en het Steunpunt Acquisitiefraude (SAf) donderdag weten naar aanleiding van een bericht hierover in Nederlands Dagblad.

Advertentiefraudeurs maken bedrijven geld afhandig door ze veelal telefonisch te benaderen over een deal. Dat kan plaatsing van een advertentie zijn, vermelding in een telefoongids of registratie van een domeinnaam. Hapt het bedrijf, dan is een contract zo gemaakt en wordt de ondernemer onder druk gezet om snel zijn handtekening te zetten. Vervolgens blijkt dat hij ergens anders voor heeft getekend dan ze mondeling waren overeengekomen.

"Dit soort oplichting en misleiding is juridisch moeilijk te bewijzen," aldus een woordvoerster van SAf. Het steunpunt heeft duizenden van dit soort zaken liggen.

Aanscherping
Secretaris criminaliteit van MKB-Nederland Els Prins denkt dat aanscherping van de wet kan helpen. "Maar dan moet je oppassen dat het normale handelsverkeer niet belemmerd wordt." ,Ondernemers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. Let goed op, neem de tijd en weet met wie je zaken doet", aldus Prins.