AMSTERDAM - "Senz Umbrellas is bij ons eigenlijk ontstaan uit pure frustratie met paraplu's, waar wij een beter alternatief voor wilden verzinnen".

Het is Philip Hess en zijn twee mede-studenten Gerwin Hoogendoorn en Gerard Kool gelukt hun frustratie om te zetten in een innovatief en succesvol product. Ze veroveren momenteel de wereldmarkt met een verbetering van de al duizenden jaren  oude paraplu.

Eind 2005 besloten ze om serieus aan de slag te gaan en richtten ze Senz Umbrellas op. Na een aantal testmodellen te hebben gemaakt, kwamen ze uit bij een paraplu die in de windtunnel met windkracht 10 nog niet stuk ging. Hess legt uit: "Door de asymmetrische vorm vangt die onder meer wind dan boven en zoekt die automatisch de beste positie in de wind." Ook de verplaatsing van de scharnieren van het midden van de paraplu naar de uiteinden bleek een innovatieve constructie.

Startkapitaal
Na een zoektocht naar startkapitaal kwamen ze uit bij Great Enterprises. Hess: "Een van hen is global marketeer en de ander heeft veel ervaring met zaken doen in China, en met hun hulp is alles in een stroomversnelling geraakt.

Op het model van de Senz Umbrella is inmiddels patent aangevraagd en hoewel er al een rechtszaak is geweest van een concurrent die een soortgelijk model op de markt wilde brengen, heeft Senz het patent stevig in handen. Inmiddels worden er honderdduizenden paraplu's verkocht tegen een gemiddelde prijs van 40 euro.

Momenteel is de paraplu te koop in heel West Europa, Noord-Amerika en zijn ze net de markt opgegaan in Japan. Hess sluit een verbreding van het assortiment niet uit. "We denken aan bescherming tegen allerlei weersomstandigheden, zoals parasols en zelfs sneeuwparaplu's."