Hoewel de e-mailnieuwsbrief het meest gebruikte e-mailmarketingconcept is, is het opzetten en schrijven ervan niet altijd even eenvoudig. Daarom hier nog wat praktische tips.

- Een e-mailnieuwsbrief moet regelmatig verschijnen. Ga na welke regelmaat het beste bij uw budget en nieuwsvoorziening past.

- Blik in een nieuwsbrief alvast vooruit op de onderwerpen die de volgende keer aan bod komen. Daarmee beperkt u het aantal uitschrijvingen.

- Gebruik een disclaimer. Daarmee voorkomt u aansprakelijkheid voor fouten (bijvoorbeeld als u een verkeerde prijs heeft opgenomen).

Kort
- Wees kort maar krachtig. Gebruik korte zinnen en stimuleer de interactiviteit (bijvoorbeeld met hyperlinks naar andere websites).

- Check en test de nieuwsbrief en links altijd van tevoren. Spelfouten staan erg slordig en als hyperlinks het niet doen, bent u de aandacht van de klant snel kwijt.

- Zorg ervoor dat de respons op uw nieuwsbrief verwerkt kan worden. Een product dat via de mailing wordt besteld, moet natuurlijk ook geleverd kunnen worden.

Meten
- Ga na of u de respons op uw nieuwsbrief kunt meten. Bijvoorbeeld hoe vaak mensen op een bepaalde link hebben geklikt. Via speciaal daarvoor ontwikkelde e-mailmarketing software kunt u dit bijhouden.

- Verstuur de nieuwsbrief altijd op een vast moment. Een maandelijkse nieuwsbrief verstuurt u bijvoorbeeld altijd op de tweede dinsdagochtend van de maand.

- Zorg ervoor dat ontvangers zich eenvoudig kunnen afmelden voor de nieuwsbrief.