AMSTERDAM - Het is alweer een paar maanden geleden dat de overname van DoubleClick door Google werd goedgekeurd. Het bedrijf begint nu langzaam met de integratie.

De nieuwe opties zullen beschikbaar zijn voor advertenties die draaien op het AdSense-netwerk van Google en vooralsnog niet op de advertenties die binnen de zoekmachine van Google zelf worden getoond. Onder de nieuwe opties bevinden zich 'frequency capping', 'frequency reporting' en de mogelijkheid om de 'view-through conversion' van advertenties te meten.

AdSense
Een woordvoerder van Google geeft echter wel aan dat het nog minstens een paar maanden zal duren voordat gebruikers van AdSense hier iets van zullen merken: "De verbeteringen zijn nog niet actief en zullen dat in de komende paar maanden ook niet zijn. We zullen meer details geven wanneer de nieuwe opties bijna uitkomen. Vandaag kondigen we alleen aan dat hieraan gewerkt wordt en dat de verbeteringen binnenkort zullen zijn doorgevoerd."

Wanneer Google klaar is met de integratie van de DoubleClick technologieën, zal het voor adverteerder mogelijk zijn om aan te geven hoe vaak een advertentie moet worden getoond aan een gebruiker. Daarnaast zal het mogelijk zijn om te zien hoeveel mensen een advertentie gemiddeld hebben gezien, en hoe vaak dezelfde persoon dezelfde advertentie heeft gezien.

Cookies
Het bedrijf verwacht dat de aanpassingen bij zullen dragen aan de kwaliteit van de advertenties die via AdSense geboden worden: "We kunnen cookie data gebruiken om de kwaliteit te verbeteren. Dankzij de cookies krijgen we meer feedback over het bereik van een advertentie en zijn we in staat om overexposure van een bepaalde advertentie te voorkomen."

Het AdSense-systeem heeft dit jaar al flink wat veranderingen ondergaan. In mei stelde Google het systeem open voor advertentietags van andere bedrijven. Hierdoor kunnen tags van bijvoorbeeld Valueclick en PointRoll worden gebuikt. Het openstellen van het netwerk was gewenst, omdat adverteerders tot die tijd geen mogelijkheid hadden om gebruik te maken van tracking, reporting en researchtechnologieën die ze wel hadden in de advertentieprogramma's van MSN, Yahoo en AOL.

Trefwoorden
Daarnaast voegde Google in april nog nieuwe mogelijkheden tot voor mobiele advertenties, waardoor advertenties gekocht kunnen worden via een automatisch systeem. Ook is het inmiddels mogelijk om advertenties beter te richten met behulp speciale trefwoorden op specifieke sites of locaties, een mogelijkheid die volgens Google leidt tot relevantere advertenties.

De nieuwe opties die Google nu plant, zullen worden toegevoegd met een DoubleClick ad-serving cookie, hetgeen inhoudt dat adverteerders en uitgevers die DoubleClick gebruiken, niets hoeven te doen om gebruik te kunnen maken van het Google netwerk. De gebruikers die hebben aangegeven de DoubleClick ad serving cookies niet te willen gebruiken, worden automatisch verwijderd van het content netwerk van Google.