AMSTERDAM - Autokopers van het merk Chrysler rijden straks mogelijk in een fabrikaat van het Japanse bedrijf Nissan. De twee automakers zouden volgens de Wall Street Journal donderdag werken aan een aantal middelgrote modellen voor de Amerikaanse markt.

Eerder dit jaar kondigden de twee bedrijven al een samenwerking aan voor compacte auto's in 2011. In de nieuwe overeenkomst zou Chrysler echter voor het eerst een auto verkopen die het bedrijf niet in eigen huis produceert.

Bouwen
Chrysler blijft een autobouwer, aldus een ingewijde tegenover de krant, maar wil zich richten op de modellen waar het de meeste ervaring mee heeft; suv's en pick-up's. Toyota, ook een Japans autoconcern, vond al op vergelijkbare manier zijn weg naar de Amerikaanse klant. Het bedrijf levert auto's, gebouwd in Californië, voor General Motors.

Deze werkwijze past in een veranderende auto-industrie waarbij auto's niet meer op een plek gemaakt worden en taken uit worden besteed ('outsourcing'). Automerken kopen hun onderdelen overal ter wereld in, zoals computermaker Dell bijvoorbeeld op grote schaal doet bij het samenstellen van zijn computers.

Marketing
Om te voorkomen dat klanten simpelweg de Nissan-versie van de auto kopen, is marketing van cruciaal belang, meent Michael Ward, analist voor de auto-industrie. Het 'outsourcen' van productie en ontwikkeling van auto's kan echter een flinke kostenbesparing opleveren.

Grootaandeelhouder Cerberus, die vorig jaar een belang van 80 procent in Chrysler nam, kan de besparingen en eventuele winstgroei goed gebruiken nu de Amerikaanse economie in het slop raakt en de autoverkopen dalen. Chrysler verkocht dit jaar 25 procent minder auto's.