AMSTERDAM - Autokopers storten zich op kleine zuinige wagentjes. Van de drieling Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot zijn er tot en met juli 32 procent meer verkocht. Amerikaanse toestanden zijn overgewaaid naar Nederland.

De benzine een paar dubbeltjes duurder, wat fiscale en sociale prikkels en húp, weg met die lelijke suv! Over de hele linie zijn de verkopen van de luxe terreinwagens omlaaggeduikeld, blijkt uit de cijfers tot en met juli die de RAI vandaag verspreidde.

In plaats daarvan is er een run ontstaan op kleine, zuinige wagentjes met A-label. De allerschoonste modellen rijden sinds 1 april voor half geld in de houderschapsbelasting, terwijl de bijtelling als leasebakje bovendien is verlaagd van 25 procent naar 14 procent.

CO2
De grenzen voor deze fiscale douceurtjes liggen bij 95 gram CO2 per kilometer voor diesels en bij 110 gram voor benzinewagens. De benzinewagens die wat dit betreft in de prijzen vallen zijn niet alleen de hybride Toyota Prius en Honda Civic, maar ook de Daihatsu Cuore en de kleinste modellen van Toyota (Aygo), Peugeot (107) en Citroen (C1).

Zuinig Nederland slaat zijn slag. Vooral de drieling Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107, met een CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer, is niet aan te slepen. Van het in Tsjechië gemaakte drietal werden er in 7 maanden tijd 16.889 op kenteken gezet, dat is 32 procent méér dan in dezelfde periode van 2007.

Cuore
Van de Daihatsu Cuore (104 gram CO@ per kilometer) werden er 2250 verkocht, wat een nog spectaculairdere stijging van 95 procent inhoudt ten opzichte van vorig jaar. De vergelijking gaat wel een beetje mank, omdat het jongste model pas sinds vorige zomer wordt verkocht.

Bij de zuinige wagens die gschikt zijn voor zakelijk gebruik, gaat de verkoopstijging helemaal door het dak. Prius: plus 140 procent, tot 3628 stuks. Civic: van 1982 naar 4039 stuks. In dit cijfer zitten wel de gewone Civic-modellen, maar die maken een bescheiden minderheid uit.