E-mailmarketing is een uitstekend instrument om op een effectieve, goedkope manier een doelgroep te bereiken. Kenners reppen vaak alleen maar over de voordelen, maar let ook op de schaduwkant van het verhaal.

Consumenten kunnen zich namelijk ook ergeren aan ongevraagde commerciële e-mail, beter bekend als spam. Anti-spamwetgeving moet dit voorkomen. Wilt u e-mailmarketing gaan inzetten, dan is het van groot belang dat u geen anti-spamwetten overtreedt.

Enkele voordelen van e-mailmarketing lichten we hieronder toe.

Goedkoop
E-mailmarketing is veel goedkoper dan traditionele direct mail en gedrukte nieuwsbrieven. U hoeft immers niet te betalen voor verzending, drukkosten en papier. Uit onderzoek blijkt dat de kosten om een nieuwe klant binnen te halen met behulp van e-mail een dollar bedragen, tegenover twintig dollar voor direct mail.

Groot bereik
In 2006 hadden ongeveer 10,9 miljoen Nederlanders toegang tot het internet. Dat is van belang, omdat bijna iedere internetter ook e-mailt.

Daarnaast wordt internet steeds vaker gebruikt om elektronisch te winkelen. Zo kochten in 2006 4,5 miljoen internetgebruikers in de drie maanden die vooraf gingen aan het onderzoek goederen via internet. Ter vergelijking: in 2002 bedroeg dit aantal nog maar 1,9 miljoen.

Snel
Een e-mailing is in zeer korte tijd te maken en te versturen. Hierdoor is het mogelijk om actueel te zijn, in te spelen op ontwikkelingen of om last-minute aanbiedingen te doen. U kunt vanwege die snelheid ook eenvoudig het tijdstip van verzending bepalen.

Bovendien is de responstijd van e-mail een stuk korter dan bij direct mail. Vaak is alle respons binnen 48 uur binnen. Bij een direct mail komen weken later nog reacties binnen.

Meetbaar
U kunt de respons eenvoudig meten. Bedrijven die een e-mailing hebben verstuurd, kunnen meteen zien hoeveel mensen deze ontvangen hebben, of deze is geopend, hoeveel er hebben doorgeklikt en wie zich heeft uitgeschreven.

Persoonlijk
Het is makkelijk om e-mail te personaliseren. Dat kan bijvoorbeeld door de ontvanger aan te spreken met zijn eigen naam in de aanhef of door de inhoud aan te passen aan de behoeften van de ontvanger. Ook de aanspreekvorm (u/jij), het formaat (tekst of HTML) en de frequentie bieden mogelijkheden voor personalisatie .

Interactief
Een e-mail kan heel interactief gemaakt worden, bijvoorbeeld door het opnemen van verschillende soorten links of een enquête.