Er zijn verschillende vormen van e-mailmarketing die u voor uw e-mailmarketingcampagnes kunt inzetten. Deze noemt men ook wel e-mailmarketingconcepten.

De keuze voor een bepaald concept is afhankelijk van de doelstellingen die u wilt bereiken met de campagne. Over het algemeen wordt onderscheid gemaakt in twee doelstellingen: meer verkoop genereren en de loyaliteit van klanten versterken.

Het meest bekende en meest gebruikte concept is de e-mailnieuwsbrief. Daarnaast kennen we de actiemailing, de service e-mail, de e-folder en de enquête.

De e-mailnieuwsbrief
Een e-mailnieuwsbrief wordt meestal op regelmatige basis verzonden, bijvoorbeeld elke maand. De inhoud hangt af van de doelstelling.

Een informatieve nieuwsbrief is het meest geschikt om loyaliteit bij uw relaties te krijgen. Met het regelmatig versturen van een dergelijke nieuwsbrief komt u onder de aandacht van uw klanten. Als de informatie relevant is, krijgen zij een prettig gevoel bij uw bedrijf. De nieuwsbrief hoeft niet alleen maar informatief te zijn; het kan in beperkte mate ook de aandacht vestigen op enkele producten, diensten of aanbiedingen.

Een verkoopgerichte nieuwsbrief vestigt de aandacht op (nieuwe) producten en aanbiedingen. Met deze nieuwsbrief kunt u uw verkoop stimuleren.

Lees hier tips voor het maken van een e-mailnieuwsbrief.

De actiemailing
In een actiemailing vestigt u de aandacht op een speciale aanbieding, een uitverkoop, een congres of de verjaardag van een klant. Bij een speciale aanbieding kunt u als voorwaarde stellen dat uw klant de korting krijgt als hij de e-mail print en in de winkel inlevert. De actiemailing is eenmalig.

De service e-mail
De service e-mail is erop gericht de ontvanger van dienst te zijn, bijvoorbeeld met een herinnering aan technisch onderhoud of een bevestiging dat een besteld product is verzonden.

De e-folder
De e-folder is een digitale folder, die dezelfde informatie kan bevatten als een gewone gedrukte folder. U kunt ook uw bestaande folder naar een e-folder omzetten. De folder kenmerkt zich door veel foto's van de producten, waarop de ontvanger kan klikken om meer informatie te krijgen of om het product beter te bekijken.

De enquête
Met een enquête via e-mail kunt op een snelle manier informatie van uw doelgroep verkrijgen. Het voordeel van een online enquête is de snelle respons: de meerderheid van de ontvangers reageert binnen twee tot drie dagen. Daarnaast kunt u dit middel inzetten om de nieuwsgierigheid van mensen te prikkelen en deze naar uw website te krijgen. En omdat de gegevens digitaal worden verwerkt, beschikt u heel snel over de gewenste informatie.