AMSTERDAM - De online synchronisatiedienst van Apple, MobileMe, is te vroeg gelanceerd. In een interne e-mail, uitgelekt naar de website Arstechnica.com, schrijft Apple-topman Steve Jobs dat de dienst niet aan Apple's standaard voldeed.

Uit de brief zou blijken dat Apple er beter aan had gedaan als de dienst niet in een keer, maar per onderdeel was geïntroduceerd. Het iPhone-gedeelte, waarbij gegevens draadloos worden samengevoegd met de servers van MobileMe , had bijvoorbeeld eerst gelanceerd kunnen worden, schrijft Jobs.

"Het was een vergissing om MobileMe tegelijk met de iPhone 3G, de nieuwe iPhone-software en de App Store [webwinkel voor iPhone-software,red] te lanceren," aldus de topman. "We hadden meer dan genoeg te doen, en MobileMe had zonder ernstige gevolgen kunnen worden uitgesteld.

Trots
Jobs wil dat Apple voor het einde van dit jaar 'trots' kan zijn op de dienst en roept zijn medewerkers op zich daarvoor in te zetten. "De MobileMe-lancering toont aan dat we nog veel te leren hebben over internetdiensten."

De dienst, waarbij gebruikers betalen voor online opslag en synchronisatie van e-mail, agenda's en foto's, kampte vanaf de start op 11 juli met technische storingen. Ongeveer 1 procent van de gebruikers zag zijn e-mails in rook opgaan en de website werkte vaak traag. Volgens Apple zijn de meeste problemen inmiddels uit de wereld.