AMSTERDAM - De Gouden Gids heeft vorige week in alle stilte een online waarderingssysteem voor bedrijven geïntroduceerd. "We willen niet alleen cijfers, maar ook constructieve kritiek", zegt woordvoerder Sander Janmaat.

Meningen van consumenten zijn niet meer weg te denken op internet. Truvo, de uitgever van de Gouden Gids, begon daarom een jaar geleden met een waarderingssysteem op Belgische uitgave Goudengids.be.

De test bleek goed uit te pakken. "Mensen gebruiken de dienst serieus, er wordt geen onzin geschreven," zegt Janmaat. De dienst werd in Nederland vorige week onopvallend gestart om de eerste reactiestroom beter te kunnen overzien. Bedrijven kunnen maximaal gemiddeld vijf sterren scoren.

Voordeel
Bedrijven kunnen volgens Janmaat hun voordeel doen bij de beoordelingen op hun bedrijf. Daarbij worden negatieve berichten niet weglaten, zegt Janmaat toe. "Het is alles of niks, goed en slecht."

Hoewel de papieren versie van de Gouden Gids minder makkelijk te doorzoeken is als de online variant, en ook een beoordelingssysteem niet haalbaar is, vormt het waarderingssysteem geen bedreiging voor het gele drukwerk. Janmaat: "In tijden van een verhuizing bijvoorbeeld, heb je niet altijd een computer bij de hand."

Prijsvergelijkingen zal de site voorlopig nog niet aanbieden. "Veel bedrijven vergeten de prijzen op hun website actueel te houden, dat kunnen wij zelf niet bijhouden."