AMSTERDAM - De groei van het aantal wifi-locaties loopt ten einde. Commerciële aanbieders van draadloos internet in cafés en op luchthavens zien het gebruik van de dienst wel flink toenemen, schrijf Telecommagazine.

De aanbieders van hotspots Mobilander, Swisscom en T-Mobile bouwen dit jaar geen nieuwe draadloze locaties. Alleen telecombedrijf KPN voegt 20 nieuwe plekken toe aan zijn bestand van 930 hotspots. Deze bedrijven leveren in Nederland nu ongeveer 2000 hotspots. In totaal kent Nederland nu zo'n 4900 gratis en betaalde wifi-plekken.

KPN registreerde bij zijn hotspots in 2007 70.000 gebruikers per maand, een stijging van 52 procent vergeleken met het jaar daarvoor. KPN verzorgt het wifi-verkeer op Schiphol en laat klanten van zijn dochterbedrijf XS4All gratis inloggen bij KPN Hotspots.

T-Mobile telde in 2007 75 procent meer unieke gebruikers, en de tijd die zij per sessie spendeerden nam toe. Het precieze aantal internetters maakt het bedrijf niet bekend.

Apparatuur
Hoewel het aantal hotspots niet meer groeit, neemt de hoeveelheid wifi-apparatuur wel zienderogen toe. Laptops en mobiele telefoons zijn er vaak standaard mee uitgerust, en zelfs mp3-spelers als die van Creative hebben ook een wifi-antenne.

Sinds kort kunnen, met name zakelijke, gebruikers ook tijdens hun vliegreis wifi'en. De hogesnelheidslijn naar Parijs, de Thalys, biedt zijn reizigers sinds het begin van 2008 draadloos internet aan. De NS vindt de kosten vooralsnog te hoog.

Inkomsten
De manier waarop de hotspots inkomsten genereren, verschilt per aanbieder. Meest gangbaar is de verkoop van abonnementen en prepaid-kaarten. Daarnaast, merkt een woordvoerder van hotspotleverancier Mobilander op, willen steeds meer locatie-eigenaars de dienst op hun specifieke behoefte toespitsen. Meestal betekent dit gratis toegang voor een selecte groep bezoekers van bijvoorbeeld een bedrijf of hotel.

Koffieketen Starbucks, in Nederland alleen actief op Schiphol, gebruikt gratis wifi om marktonderzoek te doen. Andere wifi-aanbieders schotelen hun gebruikers reclame voor.

Mobieltjes
Met veel recent verschenen mobiele telefoons is het eenvoudig internetten. Wifi-aanbieders zien hun techniek daarbij als een relatief goedkope en snelle verbinding, hoewel bijvoorbeeld UMTS een betere, landelijke dekking heeft.

De toekomst moet uitwijzen of, en hoe lang het zal duren voordat, wifi voorbijgestreefd wordt door nieuwe technieken als HSDPA, Wimax of LTE .