AMSTERDAM - De Telegraaf Media Groep (TMG) gaat snijden in de kosten. Dat leidt tot banenverlies waarbij gedwongen ontslagen niet zijn uitgesloten. Dat maakte het bedrijf, onder meer eigenaar van dagblad De Telegraaf en roddelblad Privé, vrijdag bekend.

TMG zag zijn opbrengsten uit advertenties in de eerste helft van 2008 licht afnemen en sluit een verdere daling in de rest van het jaar niet uit. Het bedrijf verlaagt daarom zijn winstverwachting. Het voorziet nu een winstmarge van 8 procent. Eerder ging het ervan uit dat het bedrijfsresultaat over 2008 tussen de 9 en 10 procent van de omzet zou bedragen.

TMG maakte verder bekend dat het gedwongen wordt voor circa 377 miljoen euro een belang van 12 procent te nemen in het Duitse televisieconcern ProSiebenSat1. De eigenaren van dat bedrijf, de investeringsmaatschappijen KKR en Permira, hadden een optie om tegen een vaste prijs van 28,71 euro per aandeel een deel van hun belang aan TMG te slijten en oefenen die uit. TMG financiert de transactie uit bestaande kasmiddelen.

ProSiebenSat1
De afspraak maakt deel uit van de verkoopovereenkomst die TMG vorig sloot met ProSiebenSat1 over zijn belang van 20 procent in SBS Broadcasting. Daarbij werd ook afgesproken dat TMG uit eigen beweging een belang van 12 procent mocht nemen in het televisiebedrijf voor een prijs van 32,61 euro per aandeel. Daarvan maakte het mediabedrijf echter geen gebruik.

Sinds de overeenkomst werd getekend kelderde de marktwaarde van ProSiebenSat1 flink. TMG verwacht daarom in de tweede helft van dit jaar tussen de 150 en 200 miljoen euro te moeten afschrijven op zijn nog maar net gekochte belang. Het beschouwt de aankoop echter als een strategische investering. Het wil al geruime tijd een positie opbouwen op de televisiemarkt om minder afhankelijk te worden van de gedrukte media.