AMSTERDAM - Schiphol vindt een schatting van 750 vermiste laptops per week belachelijk hoog, maar volgens de onderzoeker is deze juist conservatief.

Inzet van de discussie is een eerder deze week verschenen rapport van het gezaghebbende Amerikaanse Ponemon Institute, dat becijferde dat luchtreizigeres wekelijks duizenden laptops voor kortere of langere tijd verliezen. Op Schiphol zou het daarbij gaan om 750 stuks.

De luchthaven is het fundamenteel oneens met de schatting. Volgens woordvoerster Mirjam Snoerwang zijn er het laatste kwartaal 28 laptops op de afdeling gevonden voorwerpen ontvangen en bij de Marechaussee zijn in die periode 24 aangiften binnengekomen.

Onzin
"Wij herkennen de cijfers absoluut niet en dit is gewoon onzin", stelt de zegsvrouw tegen Webwereld. "De wijze waarop dit is gepresenteerd is gewoon kwalijk, want zo haal je wel de goede naam van Schiphol door het slijk."

Het Ponemon onderzoek telde echter niet alleen verloren laptops. In de cijfers zijn ook apparaten meegenomen waarbij de eigenaar zich op weg naar de gate besefte dat hij het was vergeten en het vervolgens alsnog ophaalde.

Reputatie
Volgens Dr. Larry Ponemon, de eigenaar van het instituut dat het onderzoek heeft uitgevoerd, ontkent dat het onderzoek de reputatie van Schiphol aanvalt. "Niemand valt hier welke luchthaven dan ook aan. We hebben een onderzoek gedaan op een plek waar je weet dat mensen gestrest zijn en de laptop kunnen kwijtraken", zegt Ponemon tegen Webwereld.

Hij noemt de schatting juist conservatief en wijst erop dat zijn bedrijf werkt volgens wetenschappelijke normen. "We hebben onze inschatting gebaseerd op een gewone week in mei of in juni en we geloven dat dat representatief is voor het beeld over een jaar", zegt Ponemon. "We hebben de schatting voorzichtig opgesteld om dubbeltellen te voorkomen. Ik zou eerder willen zeggen dat de telling misschien wel aan de conservatieve kant is."

Weerstand
Volgens de wetenschapper kreeg hij een paar maanden geleden ook in de VS veel weerstand toen hij daar een onderzoek publiceerde. Die weerstand verdween toen duidelijk werd dat in heel veel gevallen iemand zijn laptop vergeet, zich dat realiseert en hem dan komt ophalen. "Wat we in de VS veel zien is dat de laptop uit de tas moet en dan wordt vergeten of per ongeluk wordt omgewisseld met een notebook van een andere reiziger."

Voor Snoerwang is het duidelijk dat de luchthaven en Ponemon een verschillende definitie hanteren. Toch blijft de luchthaven kritisch: "Ik vind die andere manier van tellen niet zo zinnig."

Afdeling
Volgens Ponemon is een ander probleem dat luchthavens geen gecentraliseerde afdeling voor gevonden voorwerpen hebben. Laptops kunnen daarom belanden bij de beveiliging, de luchtvaartmaatschappij, het personeel van de lounge of de luchthaven zelf. Als voorbeeld noemt hij Atlanta Hartfield Airport, waar de beveiliging wekelijks 24 laptops vindt terwijl het rapport een totaal van 450 becijfert.

Maar het is maar de vraag of die logica ook opgaat voor Schiphol. "We halen meerdere malen per dag de verloren bagage op en brengen die op een centraal punt", zegt Snoerwang. "Bij ons wordt dus wel centraal geteld en zijn onze cijfers wel steekhoudend."

KLM
avraag bij KLM en Delta Air Lines bevestigt het beeld dat Schiphol schetst. KLM heeft naar eigen zeggen geen "lost and found". Delta ontfermt zich alleen over laptops die na de vlucht in het vliegtuig blijven liggen.

"Het aantal passagiers dat op inkomende vluchten een laptop in het vliegtuig achterlaat is minimaal - maximaal 5 per jaar", zegt stationmanager Jan Feenstra. "Deze laptops komen bij Delta's afdeling operations terecht en worden daar veilig bewaard tot de eigenaar bekend is of zich meldt."