DEN HAAG - Treinreizigers op vier trajecten in Nederland kunnen over enkele jaren met een snelheid van 160 kilometer per uur over het spoor gaan, 20 km harder dan nu het geval is.

Dat Brussel een van de drie beveiligingssystemen voor dergelijke baanvakken heeft afgewezen, zal naar verwachting geen vertraging in de plannen opleveren. Dat zei een woordvoerster van minister Camiel Eurlings (Verkeer) vrijdag naar aanleiding van een bericht in de Volkskrant.

Beveiligingssysteem
De Nederlandse Spoorwegen wilden graag het zogeheten ATB-beveiligingssysteem gebruiken, maar de Europese Commissie staat dat definitief niet toe. De minister gaat nu om de tafel zitten met de NS, Pro Rail en het goederenvervoer om invoering van de twee overgebleven systemen te bespreken, aldus zijn woordvoerster.

Eind 2009 kunnen de treinen tussen Amsterdam en Utrecht al harder rijden. Daar wordt het beveiligingssysteem ERTMS ingevoerd. Voor de andere trajecten is nog geen termijn vastgelegd.