DEN HAAG - Nederlandse bedrijven die betrokken zijn bij de ontwikkeling van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF), hebben donderdag officieel bezwaar ingediend tegen de afdracht die ze aan de overheid moeten betalen.

Dat heeft de Nifarp, waarin de bedrijven verenigd zijn, bekendgemaakt. Nifarp heeft al eerder aangekondigd zich te verzetten tegen een afdracht van 10,3 procent over de JSF-orders die de betrokken ondernemingen binnenhalen.

Volgens de bedrijven levert de deelname van Nederland aan de JSF de schatkist van de overheid zoveel financiële voordelen op dat een extra bijdrage van het bedrijfsleven overbodig is. In een brief aan het ministerie van Economische Zaken stelt Nifarp niet alleen bezwaren te hebben tegen de afdracht, maar ook vraagtekens te zetten bij de berekeningen van de overheid.

Voordelen
Volgens de bedrijven neemt de overheid veel financiële voordelen niet mee. Om over de berekeningen duidelijkheid te krijgen, willen de ondernemers volgende week met het ministerie om tafel.

Het departement gaat ervan uit dat in augustus met de ondernemers zal worden overlegd. Een woordvoerder zegt dat het ministerie het bezwaar van de ondernemers eerst wil bestuderen alvorens daarop te reageren.

Schatkist
Door allerlei besparingen en kortingen in de ontwikkeling van het vliegtuig dat de F-16 moet opvolgen, komt er volgens de ondernemers 1,5 à 2 miljard euro in de schatkist van de staat terecht. Daarbij wordt gewezen op onderzoek dat Economische Zaken deze maand nog naar buiten heeft gebracht. Zo zouden de circa 50.000 banen die JSF-orders naar verwachting opleveren, 250 miljoen euro extra aan belastinginkomsten betekenen.

Die orders moeten onder andere bij het Nederlandse bedrijf Stork terechtkomen. Stork doet de bekabeling van de JSF en besteedt op zijn beurt weer werk uit aan LAI International, aldus dat Amerikaanse bedrijf donderdag. Critici stellen dat hiermee minder werk naar Nederlandse bedrijven zal komen dan verwacht.

Stork
LAI gaat voor Stork componenten voor het bedienen van de vleugelkleppen van de gevechtsvliegtuigen fabriceren. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. Hoeveel het contract precies waard is, maakt het Amerikaanse bedrijf niet bekend. Stork was donderdagavond niet bereikbaar voor commentaar.